Hjälp med val av GPS !!

I Sommar ska det cyklas från nordkap till kristiansand. Tänka cykla med en gps den här gången. Hur pass detaljerade är kartorna på en gps ? , kan man se grusstigar och sånna type av småvägar där man cyklar ? , skulle behöva hjälp med mitt val. Behöver en gps som tål regn utan att lägga av och gärna nån som är lätt att använda. Någon som vet om det går att få tag på någon detaljerad karta till norge ? vore jätte tacksam för svar !! , tack på förhand.

Det jag kan rekommendera som passar till cykling är Garmin etrex-serien, Vista Cx, Venture Cx eller Legend Cx. De har bra batteritid, färgskärm, kan läsa kartor samt har bra fäste till styre.

Det finns olika sorters kartor - en topografisk karta typ Garmin Norway Topo Pro, eller en stadskartor som även visar småvägar men inte alltid men har karta över hela Europa heter Metroguide 8. Topo Pro-kartorna är senaste och kräver att du köper flera kartor om du ska cykla genom Norge. Metroguide täcker hela Europa inklusive hela Norge.

Jonas

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vägkarta räcker gott i GPSen

när du cyklar men passhöjder kan du bara få via topografisk karta. Komplettera med bilatlas eller liknanade för överblicken.

Välj en GPS med Sirf III chipet en sådan är mer känslig än Etrex-serien varför den fungerar i skog vilket inte Etrexarna gör något vidare.

Thure

Övertro på Sirf III

thureb; sa:
när du cyklar men passhöjder kan du bara få via topografisk karta. Komplettera med bilatlas eller liknanade för överblicken.

Välj en GPS med Sirf III chipet en sådan är mer känslig än Etrex-serien varför den fungerar i skog vilket inte Etrexarna gör något vidare.

Thure

Jag tycker det råder en övertro på Sirf III. Själv har jag Vista Cx och den har fungerat mycket bra och är nästan bättre eller lika bra som 60CS. Troligen är det senaste Cx-serien som har bättre mottagning. När det gäller "skog" beror det på hur tät det är och omständigheterna. Ska man använda gps till långfärdscykling så spelar det ingen roll om man har Sirf 3 eller inte eftersom man cyklar ju under bar himmel.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips