Ja, jag har ett mystiskt problem med mina Deore-växlar. Jag tror att detta beror på att jag misshandlade dem rätt rejält i somras innan jag lärde mig att växla "snällt". Dessutom hade jag en obehaglig vana att lägga cykeln ner ibland, och kom inte på förrän långt senare att man ska ju i sånt fall lägga cykeln åt det håll som dreven INTE sitter! Till råga på allt hade jag en TUNG cykelkärra att dra när jag utsatte cykeln för denna omilda behandling.
Problemet är att när jag växlat så händer det inte alltid något. Ibland får jag växla två gånger för att kunna växla ett hack. Alltså växla upp, nähä inget händer, växla upp igen, nu hände nåt, växla ner en gång, jaha där var det rätt ja. Sen har jag även det problemet, på mittersta drevet (det heter väl drev, de tre hjulen som sitter vid tramporna?), att cykeln växlar upp sig i uppförsbackarna. Ibland två tre hack. Det är inte alls roligt! Just när man är i brantaste partiet i en uppförsbacke så växlar cykeln upp sig själv till tyngsta växeln...
I somras, när jag misshandlade mina växlar, cyklade jag nästan alltid på det mittersta drevet eftersom jag hade tung packning. Tror att detta problem kan ha något med det att göra. Har jag slitit ut det arma drevet? Växlar ska väl ändå hålla längre än 70 mil?
Kan jag fixa nåt av detta själv? Nåt snöre som ska dras åt eller nånting i den stilen? Lämna in cykeln på verkstad tänkte jag göra i höst, så då kan de titta på det. Men det vore ju rätt bra om det gick att göra det hela lite bättre så att cyklandet i det härliga sommarvädret blev lite roligare.
Växlarna sköter sig oftast bra i stadstrafiken, mest pga att jag aldrig cyklar på det muppiga mittendrevet... Men när jag är ute på landsväg måste jag ju utnyttja hela registret om jag ska komma upp för backarna.
Är tacksam för alla tips jag kan få!
Problemet är att när jag växlat så händer det inte alltid något. Ibland får jag växla två gånger för att kunna växla ett hack. Alltså växla upp, nähä inget händer, växla upp igen, nu hände nåt, växla ner en gång, jaha där var det rätt ja. Sen har jag även det problemet, på mittersta drevet (det heter väl drev, de tre hjulen som sitter vid tramporna?), att cykeln växlar upp sig i uppförsbackarna. Ibland två tre hack. Det är inte alls roligt! Just när man är i brantaste partiet i en uppförsbacke så växlar cykeln upp sig själv till tyngsta växeln...
I somras, när jag misshandlade mina växlar, cyklade jag nästan alltid på det mittersta drevet eftersom jag hade tung packning. Tror att detta problem kan ha något med det att göra. Har jag slitit ut det arma drevet? Växlar ska väl ändå hålla längre än 70 mil?
Kan jag fixa nåt av detta själv? Nåt snöre som ska dras åt eller nånting i den stilen? Lämna in cykeln på verkstad tänkte jag göra i höst, så då kan de titta på det. Men det vore ju rätt bra om det gick att göra det hela lite bättre så att cyklandet i det härliga sommarvädret blev lite roligare.
Växlarna sköter sig oftast bra i stadstrafiken, mest pga att jag aldrig cyklar på det muppiga mittendrevet... Men när jag är ute på landsväg måste jag ju utnyttja hela registret om jag ska komma upp för backarna.
Är tacksam för alla tips jag kan få!