Hjälp med turförslag

Eftersom jag alltid får sköta mig själv blir det alltid t.o.r. paddling, och då är det skönast att börja paddla uppströms. Men det är alltså flera forsar ivägen. Har jag vägarna neröver under hösten får det kanske räcka med någon kortare tur runt Smörnäs eller Ockelbo. Finns gott om vatten på närmare håll jag inte testat än. Ja just det ja! Älgnäs! Där är det rätt mycket paddelvatten med kanotled ända ner till Tönnebro. Kan kanske passa trådskaparen bra. Har dålig koll på Älgnäs, men det ska gå att hyra kanoter där. Hittade en uppgift om 100kr/dygnet hos Utegården.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En medelgod paddlare snittar 5 km/h. Det ska ni INTE räkna med som helt gröna. Som sagt, se till att få grundläggande paddelteknik från någon som kan och från en bok. Finns flera. Jag beskriver det i Uteliv med barn. Finns att låna på biblioteken (Ingen reklam). Det underlättar markant. Paddling är en tekniksport. Några tips:

1. Paddla på var sin sida och ta tagen samtidigt. Sparar MYCKET kraft.
2. Frampaddlaren håller en jämn 4-takt. I-drag-upp-fram. Paddeln lika mycket över vattnet som i.
3. Bakpaddlaren styr från sin sida kanoten. Inget byta sida hela tiden. Börja paddeldraget en bit ut. För in mot båten samtidigt som du drar och avsluta med en knix utåt. Balansen mellan var paddeln börjar och slutar styr båten.
4. Använd bålrotation mer än armarna för att få kraft.

Jag skulle gissa på 3 km/h. Så med 4-6 timmar paddling ca 15 km. Max två mil. Sen kommer lyften att ta en del tid också.

Ockelbo-Högbo bruk om ingen annan tipsat. Tänk på att Trollrikekanalen är ganska igenväxt och orensad. Ni får lyfta över minst ett vindfälle.
http://www.kanot.com/soksidadata___493.aspx?routeid=270

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips