Hjälp med det digitala steget

Har bestämt att jag skall kliva in I den digitalat navigationens värld denna säsong. Behöver nu råd om vad man skall satsa på.

Finnes: GPS med tillhörande sladdar(std NMEA signal)+ Laptop med tillräckligt med kraft
Sökes: Den optimala kombinationen av navigationsprogram och kartmaterial..

Jag är beredd att satsa pengar om prestanda/ funktionalitetsskillnaden motiverer en något dyrare lösning.

Jag vet den grundläggande skilnaden mellan de olika systemen men skulle behöva råd för och emot för att rättvist kunna bedömma dom.

Om vi för resonemanget utgår från alternativen (västkust + ostkust tom Sthlm skärgård. Angivna priser är uppskattade)
1.Levande sjökortet, Sjöfartsverket (995+1100 =2100,-)
2.Sea Clear (gratis från internet) + restersjökort (4 CD á 1995= 8000,-)
3.Transas (4500,-) + Vektoriserade sjökort (16000,-)

Vad skall man välja och varför inte?
/Erik
 
Det lilla jag har sett av "det levande sjökortet" verkar helt OK, fast det verkar besvärligt med en Plug-in för GPS-kommunikartionen.
Fugawi och BSB sjökort är inte så tokigt, det finns ju oxå möjligheten att scanna själv o köra i Fugawi.
Eller OZI-Explorer.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Berneflott; sa:
Har bestämt att jag skall kliva in I den digitalat navigationens värld denna säsong. Behöver nu råd om vad man skall satsa på.

Finnes: GPS med tillhörande sladdar(std NMEA signal)+ Laptop med tillräckligt med kraft
Sökes: Den optimala kombinationen av navigationsprogram och kartmaterial..

Jag är beredd att satsa pengar om prestanda/ funktionalitetsskillnaden motiverer en något dyrare lösning.

Jag vet den grundläggande skilnaden mellan de olika systemen men skulle behöva råd för och emot för att rättvist kunna bedömma dom.

Om vi för resonemanget utgår från alternativen (västkust + ostkust tom Sthlm skärgård. Angivna priser är uppskattade)
1.Levande sjökortet, Sjöfartsverket (995+1100 =2100,-)
2.Sea Clear (gratis från internet) + restersjökort (4 CD á 1995= 8000,-)
3.Transas (4500,-) + Vektoriserade sjökort (16000,-)

Vad skall man välja och varför inte?
/Erik

Först en distinktion, åtminstone jag skiljer på kartor (för land) och sjökort. Det verkar som om du är ute efter sjökort.
Inga sjökort eller program är bäst på allt. Dom som jag pratat med som har Det Levande Sjökort tycker det är rätt så begränsat men priset är överkomligt, för att inte säga kanonlågt. Nin demo CD som följde med Kryss & Till Rors tidigare i år funkade inte alls.

När jag seglade från Azorerna till Grekand för 3 år sedan hade vi Tsunamis ombord. Vektoriserade sjökort har sina fördelar, men då var priset ett helt annat (mycket dyrt, 200- 300 kSEK) om jag förstod ägaren av båten rätt. Tsunamis är nog billigare nu.

BSB sjökort för Sverige ges ut av Solteknik men säljs även av andra t.ex Hjertmans. Sträckan Svinesund - Stockholm kostar 4*1985 SEK.

OziExplorer tycker jag är ett bra program, kostar 75 US$ och supportar BSB-kort, och sedan en vecka finns ett tillägg för 450 SEK som gör att man kan använda Lantmäteriverket kartor. En bekant till mig har Fugawi i sin båt, och han tycker det är ett bra program, bättre än OziExplorer som han numera av någon anledning har skippat.

I på Kryss & Till Rors nr 2/2001 fanns en ”test” av sjökortsprogram, varav det är några jag aldrig hört talas om. Ett program som inte var så bra då kan mycket väl vara bättre nu om programkonstruktören tagit till sig kritiken på rätt sätt. Men precis som sådana här inlägg blir en test av program subjektivt. Det man är van vid tycker man i regel är bra. Undantaget Kartex, sådan smörja borde det vara straffbart att ta betalt för.

Per Brune
 
Hej Erik
Om det är hela området ostkusten, västkusten du skall färdas i tycker jag du skall välja Det Levande Sjökortet oavsett om du också väljer andra program och sjökort. I DLS finns så mycket annan information som inte finns i något annat program. Det är inga problem att koppla Gps till DLS. Sjökorten i DLS når inte upp till Soltekniks i upplösning och somning. Program som Fugawi, Ozi, SeaClear har alla fler finesser än DLS, men DLS som program och dess sjökort duger gott och väl att navigera efter. Vill du ha snäppet bättre sjökort än DLS är det Soltekniks som gäller och i senaste Fugawi blir utsomningen bättre än i övriga program, dessutom kan man välja annat än nord upp (själv föredrar jag nord upp). Inom kort kommer Kryssarklubbens naturhamnar på västkusten ut på CD som direkt går att använda i DLS, Fugawi och Ozi. Är det bara inom ett begränsat område du navigerar och inte är intresserad av annan information utan bara behöver sjökort och program, kan du välja Soltekniks sjökort styckvis och gratisprogrammet SeaClear eller betala några kronor och få Fugawi eller Ozi. Vektoriserade sjökort från Sjöfartsverket finns än så länge bara över Stockholms skärgård och i begränsad omfattning i Östersjön och på västkusten, övriga vektoriserade sjökort saknar information när man kommer in i skärgården.
 
Tack för alla svar,
1. Jag köpte ena delen av Det Levande Sjökortet för att testa, men jag måste säga att jag är lite besviken. Extrainformationen med hamnguide etc är väl OK, men jag saknar översikten. Skall man text gå sträcken Kullen-Falkenberg (eller längre rakt ben) kan man inte få hela sträckan i en vy. Har inte heller hittat något ENKELT sätt att lägga ut en kurs, bäring eller kolla distans direkt i navigationsvyn.

Är detta ett generellt problem vid LAPTOP-navigation eller funkar andra lösningar bättre?

2. Hur blir detta om man kör på PDA? Då är ju skärmen ännu mindre...

3. Har surfat runt lite efter info om Vektoriserade kort men inte blivit mycket klokare. Om man tittar leverantörsoberoende. Vad finns idag tillgängligt?Stockholmsskärgård! Ostkust? Västkust? vilken detaljeringsgrad?

/Erik
 
Hej Erik
I DLS kan du skapa rutter som är större än bilden på skärmen på olika sätt. När du satt en kartnål och kommer till kanten får du en pil istället för kartnål då klickar du så flyttar sig sjökortet. Du kan också välja tema Index kartprodukter (högerklicka i bilden) och där få översiktliga kartor som täcker stora områden t.ex Åland, Bornholm Danmark och södra Norge i samma skärmbild. Där kan du göra översiktliga rutter, obs dock inte i Index SJK Over som är felkalibrerad. Därefter kan du gå in i sjökort i större skala och finjustera rutten, man kan inte byta sjökortskala utan att stoppa rutten, rutten kan sedan startas på nytt i annan sjökortskala. Kom dock ihåg att definiera rutten, även vid ändringar i gamla rutter om du vill spara ändringarna, annars finns dom bara tills du stänger rutten, detta för att kunna göra tillfälliga ändringar i befintliga rutter. Du kan bara mäta till brytpunkter i navigeringsläget, övriga mätningar gör du i planeringsdelen, om du inte stänger GPS-en i navigeringsdelen får du båtsymbolen även i planeringsdelen. Du kan då ha två sjökort med olika skala uppe samtidigt, kartan flyttas dock inte av GPS-en i planeringsläget. DLS fungerar inte i PDA. Översikten är alltid sämre på skärm än på papperskort, ju mindre skärm desto sämre tycker jag. Vid längre färder gör jag alltid rutter som jag kan följa. Sjöfartsverkets vektorkort (S 57) finns för Stockholm skärgård och delar av ostkusten och västkusten.
Hälsningar Ove
 
OT; sa:
Sjöfartsverkets vektorkort (S 57) finns för Stockholm skärgård och delar av ostkusten och västkusten.
Hälsningar Ove

Finns det kort över svenskt vatten med annan utgivare?

Jag har laddat ner Fugawi viewer för att kolla hur det ser ut. Tyvärr verkar det inte ligga något testsjökort i programmet. Finns det någon källa på nätet där man kan ladda ner S57 kort för testsyfte (behöver alltså inte vara svensk kust)?

/Erik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips