Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l

Hejsan hoppsan

Ska iväg på vandringsresa i Alperna om några veckor och tänkte köpa en mindre ryggsäck, det jag vill få plats med är framförallt dagens lunch, ombyteskläder, systemkamera, skaljacka, vandringsstavar och dyl.

De enda mindre ryggsäckarna jag har sen tidigare är dom som är kvar från skoldagarna och jag har växt en del sen dess... så jag söker er hjälp!

De ryggsäckarna jag har kollat på är:

Haglöfs Roc Speed
Osprey Exos 34
Osprey Talon 33

Jag funderar på om ~35l nästan inte är lite för stort för mina syften, jag har inte direkt något att jämföra med förutom min Lundhags på 75l... vilket blir lite tokigt ;) Jag har ingen aning om vad normala storleken för en skolryggsäck är. Runt 20l?

Sticker nog till Naturkomp. i helgen och ser om dom har någon mindre ryggsäck att klämma på.

Hursomhelst, kom gärna med förslag och tips!

Tack på förhand,
Pia
 
Om du tror att du kan klara dig med 24 liter är Osprey Hornet en riktig höjdare! Den finns även i en variant på 32 och en på 46 liter, men det är antagligen att ta i. 24-litersvarianten väger strax över 500 gram...

http://www.ospreypacks.com/en/product/superlight/hornet_24?tab=specifications

Exos är en ramryggsäck och har därför enligt mitt tycke ett bättre bärsystem där du inte behöver fundera på hur du packar den "kantiga" kameran... Jag har burit en Exos 46 både på Svalbard och på Nordkalottleden och kan inte tänka mig att under vandring bära något annat på ryggen än just en sådan (med undantag av möjligtvis Exos 58 och 34 då...)
 
Kolla på badlandspacks.com och välj ut en i lämplig storlek. De är obeskrivligt sköna ryggsäckar. Med kvalitet som jag aldrig upplevt innan jag köpte en. Ryggsäckarna går att anpassa till perfektion och är väldigt genomtänkta. Livstids garanti oavsett om du har kvitto eller ej.

Det fanns en återförsäljare i Sverige förut, men jag tror inte han finns kvar. Jag brukar gå in på sidan med återförsäljare och maila några stycken ang frakt till Sverige. Sen tar jag den billigaste.
 
Jag har tre Osprey och är toknöjd med alla tre, har inte hittat bättre ryggsäckar hos andra märken. Förutom kvalitet och låga vikter tycker jag att Osprey har grymt smidiga detaljer och lösningar, varje väska känns väldigt genomtänkt.

Min ena är en Talon 22, den är i storlek som en vanlig skolryggsäck. Jag har den mest till gymmet, till jobbet med ombyte när jag cyklar eller till en natts övernattning på hotell (kläder, dator, bok, träningsskor), den rymmer mer än vad man tror!

Den andra är en Aura 35, den är större men har låg vikt och har ganska rejält bärsystem (inget man smidigt viker ihop), funkar bra som dagssäck och är väldigt rymlig. Jag har nog klarat mig lika bra med iaf. fem liter mindre om jag bara skulle ha den som dagssäck.

Den tredje är en Ariel 65, helt underbar väska med öppning i topp och botten + L-dragkejda på framsidan. Sitter kanonskön med tung packning och har många genomtänkta detaljer.
 
Jag har tre Osprey och är toknöjd med alla tre, har inte hittat bättre ryggsäckar hos andra märken. Förutom kvalitet och låga vikter tycker jag att Osprey har grymt smidiga detaljer och lösningar, varje väska känns väldigt genomtänkt.

Min ena är en Talon 22, den är i storlek som en vanlig skolryggsäck. Jag har den mest till gymmet, till jobbet med ombyte när jag cyklar eller till en natts övernattning på hotell (kläder, dator, bok, träningsskor), den rymmer mer än vad man tror!

Den andra är en Aura 35, den är större men har låg vikt och har ganska rejält bärsystem (inget man smidigt viker ihop), funkar bra som dagssäck och är väldigt rymlig. Jag har nog klarat mig lika bra med iaf. fem liter mindre om jag bara skulle ha den som dagssäck.

Den tredje är en Ariel 65, helt underbar väska med öppning i topp och botten + L-dragkejda på framsidan. Sitter kanonskön med tung packning och har många genomtänkta detaljer.

Hmm - det påminner mig om att jag utöver Exos 46 och Hornet 24 även har en Stratos (36?) och en Comet... :)
 
Jag har testat de flesta i den storleken, Osprey är grymt bra men känns som om de blir mest en klump när man lastar dem då de är rätt mjuka och lätta och utan aluminiumram de jag testat iallafall. Möjligtvis Osprey Mutant 28 kan vara något.

Det blev en Haglöfs Krios 28 för mig, klockren säck att packa i och bära så kika på den, alternativt Fjällräven Bergen 30 som är vattentät och riktigt skön på ryggen.
 
Jag skulle inte heller valt någon av de ramlösa Ospreysäckarna, men alla Exos-modellerna har ju ram och ventilerad rygg. 34:an väg är IMHO skönare på ryggen och mer funktionell än Krios 28, rymmer mer vid behov men väger ändå mindre, så för mig var valet enkelt (ja, jag hör också till Exos-talibanerna ;))
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
såg letar efter en hundra lite säck som kan användas året om. Transportera 2
Tangentbord Letar ryggsäck, 55-60L, som klarar runt 20 kg Transportera 16
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
josef. Letar efter ryggsäck Transportera 11
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...