Hjälp jag blit yr...

Hej alla

Har lite funderingar på att skaffa mig lite kläder för jakt.
Som alla vet så sker jakten från hösten och framåt. (Hm. Under förutsättning att man följer jakttiderna vill säga).

Det innebär att vädret kan vara tämligen omväxlande vilket i sin tur innebär att plaggen måste kunna klara regn.

Då kommer problemet in. Här finns nu membrankläder i alla de olika benämningar och företrädesvis dyra priser.

Det senase jag stötte på heter Covertex, men det finns ju en massa andra (med mer eller mindre sofistikerade membran) som ska kunna klara regn och rusk.

Så min fundering är egentligen bara denna: Hur hitta rätt i denna djungel av tekniska och dyra plagg och samtidigt veta att det man köper är bra grejor.

Tips mottages tacksamt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Membran och prassel

(Jag jagar inte, men går ofta ut i skogen.)

Tänk på att alla membran är ganska täta, vilket gör att man lätt blir svettig. I många jaktkläder så är yttertyget ganska tjockt. Tänk dig en pressening täckt av en yllefilt så förstår du vad jag menar. Yttertyget bör altså vara beskaffat så att det inte suger åt sig vatten. Tyvärr är sådana tyger ganska prassliga, så det får bli en kompromiss. Dessutom är många av nylontygerna som används i membrankläder mindre bra när man sitter och myser vid en eld, glödloppor gör lätt hål.

Norröna gör dyra jaktkläder som verkar vara riktigt bra http://www.norrona.no

Det skönaste är egentligen att ha en bra jacka utan membran och att ha med ett separat regnställ. Givetvis beror det på vad du ska jaga, till fjälljakt kan jag tänka mig att ett membranställ är det bästa och till älgjakt borde ett traditionellt jaktställ kompletterat med ponsho vara idealt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips