Hjälp i plastkajaksdjungeln

Har bestämt mig för att köpa ny el begagnad havs-/turkajak av den stryktåligare sorten o så långt har det varit lätt. Men att sedan bestämma sig för märke samt modell och sedan provpaddla dessa har visat sig vara desto svårare. Någon som har tips på vad som kan passa en mindre tjej, ca 1.60 lång o matchvikt på 56 kg? Vill hitta kursstabil, smidig o inte för ostabil kajak för längre turer på hav, sjö och älv. Helst inte mycket över 10 000 kr... Har kollat in Riots nya Brittany men ej haft tillfälle att testa, någon som har?

Tacksam för tips o synpunkter!

Jag hävdar envist att glasfiberkajaker är jävulsk stryktåliga. Och, om de mot all förmodan går sönder eller blir slitna så kan man laga dem, lätt och bra.
[Men det ville du kanske inte höra... ;) ]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej Linnea!

Efter att ha läst Din beskrivning borde Du prova en
Prijon Motion.
Den skulle nog passa väl in på Dina önskmål.
För att få en sådan till ett billigt pris, så fråga de som säljer och hyr ut Prijon kajaker. t.ex Orust Kajak.

Se även till att Du skaffar en LÄTT paddel t.ex Robson Voyager.
Den kostar ca 2700 kr ny, men jag såg begagnade till ca 2000 kr på prylmarnaden.
Jag lovar Dig Linnea, en sådan eller liknande paddel är värd varenda krona !

nea; sa:
Har bestämt mig för att köpa ny el begagnad havs-/turkajak av den stryktåligare sorten o så långt har det varit lätt. Men att sedan bestämma sig för märke samt modell och sedan provpaddla dessa har visat sig vara desto svårare. Någon som har tips på vad som kan passa en mindre tjej, ca 1.60 lång o matchvikt på 56 kg? Vill hitta kursstabil, smidig o inte för ostabil kajak för längre turer på hav, sjö och älv. Helst inte mycket över 10 000 kr... Har kollat in Riots nya Brittany men ej haft tillfälle att testa, någon som har?

Tacksam för tips o synpunkter!

Prijon Catalina har vår klubb köpt in för de som inte är så storväxta. Kanske något för dej?

/Patrik

Muktuk eller Squamish

nea; sa:
Någon som har tips på vad som kan passa en mindre tjej, ca 1.60 lång o matchvikt på 56 kg?
.... Tacksam för tips o synpunkter!

Jag är medarbetare till Orust Kajak, så jag är lite partisk, men jag hoppas mina råd ändå kan ha något värde *L*...

Med ledning av dina mått, skulle jag vilja rekommendera Boreal Design Muktuk, en mycket bra kajak för folk i din storlek. Den är kanske inte så vacker i linjerna, snarast en smula oansenlig - men har mycket goda egenskaper och god kvalitét.

Min fru är ungefär i din storlek, något mindre. Hon paddlar med stor belåtenhet en Current Design Squamish, en nätt skäddakajak. Den är något dyrare än Muktuk, men har ännu högre kvalité´.

Prijon Catalina är en bra kajak, som säkert skulle passa dig. Kvalitén är toppen. Personligen tycker jag dock att de två ovan nämnda är roligare att paddla.

Du fick av någon tipset om Prijons Motion. Jag vill påstå att den är alldeles för stor för dig. Du kan dansa polka i dess sittbrunn.

hälsningar
Jens

Hej Linnéa!

Paddlar själv i Helsingborgskanotisterna (http://www.helsingborgskanotisterna.com/index.php) och vi använder oss av bl.a. Prijon's (Seayak, Catalina o Kodiak) kayaker och Capella (tror tillverkaren är P&H Sea Kayaks) i vår kursverksamhet. Personligen tycker jag det är stor skillnad på dessa två kayaker där jag upplever att Capellan rent generellt har bättre egenskaper och är mycket trevligare att paddla (dessutom ser den ut som en kayak). Visserligen är jag längre och tyngre än dig (1.83 och 83kg), men jag tror att den bilden även delas av våra kvinnliga och lättare paddlare. Båda två är dock mycket stryk- och stöttåliga. Skulle du händelsevis ha vägarna förbi Helsingborg.. kan vi säkerligen ordna så att du får testa några olika modeller av ovan nämnda fabrikat.

MVH

Fredrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips