Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare?

Nu är vi hemma efter 208 mil.

Pizza i Enånger satt fint... Jodå, allt ordnade sig till sist och vi har många positiva upplevelser med oss hem.
Fem veckor tog vår 208-milatur och det utan några större missöden längs vägen (bortsett från starten). Mitt bakhjul kunde dock vara av bättre kvalité. Fyra ekerbrott fick åtgärdas med medhavd ekernyckel och en knippe ekrar som inköptes i Söderhamn . Gick bra att byta bortsett från sista som satt på kuggkranssidan och som förblev oersatt de sista 25 milen. Gick dock att få hyfsad balans i hjulet genom att dra och släppa på en del andra ekrar, och med de tunga bakväskorna fram sista biten kom vi vidare - erfarenhet: mer last på framhjulel och satsa på bättre hjul.
Sadlarna, som är original, har funkat men kunde varit bättre. Så jakten på favoritsadeln är därmed inledd. Våra Ortliebväskor förtjänar bara beröm liksom åttakilometersnerförbacken innan Sundsvall (givetvis ett h-e innan vi kom upp på krönet).

Ha det nu bra alla långcyklister och fortsatt bra sommar

Pär

Pizza i Enånger satt fint... Jodå, allt ordnade sig till sist och vi har många positiva upplevelser med oss hem.
Fem veckor tog vår 208-milatur och det utan några större missöden längs vägen (bortsett från starten). Mitt bakhjul kunde dock vara av bättre kvalité. Fyra ekerbrott fick åtgärdas med medhavd ekernyckel och en knippe ekrar som inköptes i Söderhamn . Gick bra att byta bortsett från sista som satt på kuggkranssidan och som förblev oersatt de sista 25 milen. Gick dock att få hyfsad balans i hjulet genom att dra och släppa på en del andra ekrar, och med de tunga bakväskorna fram sista biten kom vi vidare - erfarenhet: mer last på framhjulel och satsa på bättre hjul.
Sadlarna, som är original, har funkat men kunde varit bättre. Så jakten på favoritsadeln är därmed inledd. Våra Ortliebväskor förtjänar bara beröm liksom åttakilometersnerförbacken innan Sundsvall (givetvis ett h-e innan vi kom upp på krönet).

Ha det nu bra alla långcyklister och fortsatt bra sommar

Pär

Kul att det blev en lyckad tur. Kommer det naagon artikel om turen paa utsidan?

Jag sitter fast i Tbilisi i Georgien och vaentar paa visum till Azerbaijan och Iran. Naagra dagar till och sedan kan jag fortsaetta med cykeln...

/Stellan
http://www.sandstorm.se

Ps. Per, om du har vaegarna foerbi Skummesloevstrand saa bjuder jag paa kaffe. Aer tillbaka i november foer jobb...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Någon artikel är inte planerad... ännu.
Vi följer dig med spänning och hoppas att allt går bra - och en kopp kaffe i höstrusket kan man ju inte tacka nej till.

Ha det bra där borta

Pär

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips