Hjälp hitta vandringsställe - tankar om norge

Hej!

Är en amatörvandrare som gillar kortare turer, med möjlighet att bo i stuga. Föredrar kalfjäll framför skogsmiljöer och vill kunna bo i stuga någon natt även om tält hör turen till.
Bästa vandrings minnet, som även är favoritresmålet, är Björkliden - Låkktatjokka. Störtgillar den turen samt stugan. Hade det inte varit för att min vandringspolare nu börjat tröttna (3 år på raken) på turen och vill testa nått nytt hade det blivit Låkkta i år igen :)

Fråga är därför:
Finns det några liknande resmål, i norra sverige (västerbotten/norrbotten?)
Vi reser från Luleå, varför exempelvis syllarna blir för långt bort. Max restid är 5-6 timmar och det får som sagt gärna finnas nån mysig stuga med matservering som man kan passera på vandringen.

En tanke som dök upp var att resa från Luleå, via Arjeplog och Sädvajaure över till norska sidan (Ska enligt min gamla kartatlas finnas en bilväg över till norska sidan) och där vandra i Tausafjellet.
Vore intresserad att höra om någon har erfarenheter därifrån?

Om ni gillar Låktastugan så kan ni ju variera turen med att starta från Låktatjåkka hållplats och gå upp den vägen. Sedan kan ni ju fortsätta till Kårsavagge och sova en natt i den stugan. Från Kårsavagge är det sedan bara att knata på till Abisko.

Pär

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
En tanke som dök upp var att resa från Luleå, via Arjeplog och Sädvajaure över till norska sidan (Ska enligt min gamla kartatlas finnas en bilväg över till norska sidan) och där vandra i Tausafjellet.
Vore intresserad att höra om någon har erfarenheter därifrån?
Jag var där för många år sedan. Det går buss längs vägen (Silverexpressen Arjeplog - Bodø) så man behöver ingen bil. Vi gick från Junkerdals Turistsenter, via Skaitielva till Balvatnet, sedan över gränsen till Iggesjávrre, längs Iggesjávrres norra strand och sedan söderut, via några toppar, till Vuoggatjålme och ner till vägen igen. Det är kalfjäll hela vägen utom den första halvmilen längs Skaitielva och den sista biten ner till Vuoggatjålme (om man håller sig ovanför Seldutvágge). Den vägen vi gick passerade vi inte någon stuga med servering, men man skulle kunna gå över Mávas istället.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips