Hjälmstorlek

Hej!

Ute efter en ny hjälm för trad/alpint som främsta syfte. Inköpt Petzl Sirocco 2 i både S/M och M/L. Mitt huvudomfång är ca 55 cm utan mössa. Beroende på mösstjocklek upp mot 58 cm.

S/M går från 48 cm - 58 cm.
M/L går från 53 cm - 61 cm.

S/M sitter perfekt utan mössa, men tajt med mössa (inte själva banden utan hjälmens yttermått). Sitter nog egentligen inte FÖR tajt med mössa. M/L sitter lite lösare utan mössa och det finns då space från banden till hjälmens yttermått, och den blir därmed lite mer rörlig. Sitter bättre med mössa, fortfarande med lite space till yttermåtten.

Vad tror ni egentligen. Om syftet är trad/alpinklättring. Borde jag gå på den som sitter bra utan mössa eller den som sitter lite lösare om jag framöver kommer behöva dubbla mössor i kyla?

MVH
Marcus
 
Är nog din känsla som får avgöra.

Antar att du menar hjälmskalets fasta innermått respektive ställbart mått med remmarna runt nacken? https://shop.epictv.com/en/climbing-helmets/petzl/sirocco-2?sku=PETS17_HELSIR_M/LWHI

Jag har en snarlik hjälm från Salomon som har reglering med ratt i nacken liksom de flesta nyare cykelhjälmar. Nöjd med den som dessutom har en innerinredning liknande en mössa som man kan köra med eller utan beroende på väder och ansträngningsgrad. Öronlapparna i "mössan" påverkar dessutom vindbruset en del när jag åker utförskidor eller långfärdsskridskor. https://www.snowinn.com/skidor/salo...4XXNADPZJBjasVU4fGMaAkV5EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Thure
 
Senast ändrad:
Är nog din känsla som få avgöra.

Antar att du menar hjälmskalets fasta innermått respektive ställbart mått med regleringsratten runt huvudet?

Thure

Tack för svar. Jo i slutändan blir det säkert känslan som får styra, men bra med input från de som klättrat mer alpint om man ska vara förberedd på att ha tjockare mössa under och om det kan göra ont efter en heldag om det är lite halvtajt.

Yes precis, menar fasta innermåttet respektive ställbart regleringsmått.

MVH
 
Jag har klättrat en del alpint och is, även på vintern, och har aldrig haft mer än en mössa under hjälmen. Vid kallt väder nöjer jag mig med en vindtät fleecemössa av modell enligt bilden nedan. När det blir kallt, stormigt, spindrift eller annat skitväder tar man på sig skaljacka eller dunjacka och drar huvan över hjälmen :)

outdoor-research-alpine-hat.jpg


Tillägg: Tänk på att det är långtidskomfort du är ute efter. Att en hjälm känns ok men en aning för tight med mössa i ett par minuter kan betyda att den känns som ett tortyrredskap efter ett antal timmar.
 
Jag har klättrat en del alpint och is, även på vintern, och har aldrig haft mer än en mössa under hjälmen. Vid kallt väder nöjer jag mig med en vindtät fleecemössa av modell enligt bilden nedan. När det blir kallt, stormigt, spindrift eller annat skitväder tar man på sig skaljacka eller dunjacka och drar huvan över hjälmen :)

outdoor-research-alpine-hat.jpg


Tillägg: Tänk på att det är långtidskomfort du är ute efter. Att en hjälm känns ok men en aning för tight med mössa i ett par minuter kan betyda att den känns som ett tortyrredskap efter ett antal timmar.

Stort tack för input. Det är just tortyren efter ett par timmar jag är orolig över. Å andra sidan har jag nu provat med en förhållandevis tjock mössa och som du säger är det nog orimligt att jag någonsin kommer ha tjockare än så. Då är huvan med aktuell och påverkar inte komforten. Mest troligt kommer jag mestadels vara utan mössa och i andra fall tunnare mössa.

Hem och prova en vända till innan beslut!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.