Hjälm för lite allt möjligt

mgullo; sa:
owahlund; sa:
[---] försvarets kevlarhjälm. [---]
Är det nån här som vet vad den väger?

Jag skulle inte vilja cykla med kungenshjälm på huvudet, den är på tok för tung för det. Den ska skydda mot splitter och mot att slå huvudet i insidan av pansarfordon för skyttesoldater. Jag tror att man riskerar pisksnärtskador av hjälmtyngden vid ett rejält klättringsfall. Dessutom har den ju inte någon direkt slag-absorberande stoppning.
Avrådes å det kraftfullaste men ska du skydda dig mot granatsplitter och rickoscheter (hur det nu stavas) så är hjälm m/90 ett bra alternativ.
Är egentligen lite skeptisk till klätterhjälmar med för stora lufthål, små stenar som fallit långt gör ont om de hamnar i ett hjälmhål.

/Patrik, med följande hjälmar på hyllan hemma: Scott för skidor, petzl meteor för klättring, m/90 för gröna skogsaktiviteter, Nolan JEThjälm för MC, plus en för cykling/rullskridskor.
 
Standarder och annat...

Kotten; sa:
Givetvis är "moderna" lättviktsklätterhjälmar ofta designade i olika sorters cellplast och som sådana hjälmar gjorda för att kollapsa vid hårda stötar. Frågan är hur man mäter/standardiserar cykelhjälmar kontra klätterhjälmar.

Klätterhjälmar testar man genom att genom att släppa ner hårda saker på dem. Lite mer detaljerad beskrivning finns på Petzls hemsida. Tyvärr säger det rätt lite om hur hjälmen skyddar om man själv dänger huvudet i klippan.

Jag har själv skaffat en Black Diamond Hemisphere, som är godkänd som klätterhjälm och ser ut som om den tar sidosmällar rätt bra. Tyvärr verkar det inte finnas någon standard som ger några garantier för det.

Den ser ut som om den kunde funka som cykelhjälm också, men det är svårt att veta. Den är inte godkänd i alla fall, och den ser ut att skydda bakhuvudet sämre än min vanliga cykelhjälm.

/ Lennart
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.