Hjälm för lite allt möjligt

Jag tänkte skaffa mig en klätterhjälm, men det vore bra om den går bra att använda till cykel och rullskidor också. Är det någon som har något att rekomendera?
 
Knivigt problem...

Hmm. Ditt problem är inte helt lätt att lösa. Klätterhjälmar är normalt sett designade för just - klättring och de händelser där man under klättring skulle behöva en hjälm (stenslag uppifrån, islag i klippan och i viss mån som fallskydd). Små, hårda, koncentrerade smällar, alltså - samt ett "visst fallskydd" vid fall på upp till kanske 5-6 meter.

En cykelhjälm är designad för användande i cykling, något som har helt andra förutsättningar. En cykelhjälm är framtagen att rädda huvudet på dig vid ett fall av cykeln, ofta inte högre än 1.5 - 2 meter. En cykelhjälm är också gjord för att "kollapsa" när den slår i marken. Själva stötdämpningen hos frigolit (eller annan cellplast, som också används vid cykelhjälmar) bygger på att hjälmen är "porös nog" att faktiskt spricka och därigenom ta upp fallenergin.

Designerna är alltså tämligen olika varandra, och med en hel del goda avvägda skäl varför. Det är därför bättre att köpa en cykelhjälm för cykling och en klätterhjälm för klättring.

MVH

/Kotten
 
Råkade se en notis i en tiding att Salewa lanserat en hjälm som är godkänd för klättring, cykling samt paddling. Modellen heter Helium och ser hyfsad ut på bilden. Priset och tillgängligheten i Norden har jag ingen aning om.
 
Vad kotten skriver är inte helt sant.
Moderna lättvikts klätterhjälmar har samma skyddssystem som en cykelhjälm, de spricker när de utsätts för kraftigt slag.
Dock vet jag inte om de är godkända
 
Det finns tester som visar på att cykelhjälmar tål hårdare slag än klätterhjälmarna. De är ju dock ofta ventilerade. Det finns ju skäl med denna ventilering och om man kan tänka sig att vara utan så borde vissa modeller av klätterhjälmar vara ett gott alternativ.
 
Pigge2; sa:
Vad kotten skriver är inte helt sant.
Moderna lättvikts klätterhjälmar har samma skyddssystem som en cykelhjälm, de spricker när de utsätts för kraftigt slag.
Dock vet jag inte om de är godkända

Mm. Detta är en sanning med viss modifikation.

Givetvis är "moderna" lättviktsklätterhjälmar ofta designade i olika sorters cellplast och som sådana hjälmar gjorda för att kollapsa vid hårda stötar. Frågan är hur man mäter/standardiserar cykelhjälmar kontra klätterhjälmar.

Här är ett par bra länkar (på Engelska) om just de här frågorna:

http://www.tradgirl.com/climbing_faq/buying_gear_2.htm#helmet

och

http://www.tradgirl.com/climbing_faq/safety.htm#cycle

På dessa sidor finns också länkar till de olika (amerikanska) standard-dokument rörande de standarder som är tillämpbara på de olika sorternas hjälmar.

MVH

/Kotten
 
Meteor på utgående

Har hört att Meteor är på väg bort (Petzl slutar tillverka) till förmån för Elios som är lättare.

Men visst, en Meteor borde definitivt duga även till cykling.

Camps hjälmar är ju av samma uppbyggnad, frigolit och tunt plastskal. Kanske kan vara något?

Mvh
/föhl
 
Cassin Mercury

Jag har en Cassin Mercury klätterhjälm som jag använt i 3 år både som klätterhjälm och cykelhjälm. Den är väldigt lätt och skön. För mej som har stl 54 så finns inte så många att välja på dessutom. Lätt att ställa in. Finns att köpa på Northstar.
[Ändrat av camilla 2003-04-10 kl 16:25]
 
Intressant!
Har samma problem själv.
Söker en hjälm att använda vid klättring, skidåkning, snowraceråkning(galen sådan), hockey med polarna, trädfällning m.m.

Jag började, efter jag gjort denna lista ett tag sen, att tänka på försvarets kevlarhjälm.
Den tål vad som helst och klarar smällar om man sätter i mer dämpning.
Dn går lös på c:A 1500kr vilket är mindre än om jag skulle köpa en hjälm för varje ändamål.
Några testresultat har jag ej hittat. undra varför:)
 
Re: Meteor på utgående

föhl; sa:
Har hört att Meteor är på väg bort (Petzl slutar tillverka) till förmån för Elios som är lättare.

Men visst, en Meteor borde definitivt duga även till cykling.

Var runt och kollade på klätterhjälmar för drygt ett år sedan, och drar mig till minnes ett varningsmärke på kartongen till lättviktshjälmen Petzl Meteor. "Ej godkänd för cykling" eller "Rekommenderas ej för cykling (av tillverkaren)" eller något liknande.

Jag tänkte bara att det kunde vara bra att veta, för i slutänden är det ju ens egen skalle man riskerar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.