Lite frågor om helkropsselar för barn

Hej,
Är en klättrande pappa som gärna vill börja i tid att introducera klättring för min dotter.
Undrar lite om hur liten man får vara för helkropsselarna som finns på marknaden? De flesta är bara specade till max 40 kilo men inte minimum vikten?

Sen när ja läste runt på addnatures sida samt kollade lite youtubeklipp samt recensioner på selar så nämndes det på bland annat petzl simba och ederlid fraggle att man inte ska knyta in i looparna fram utan sätta en låskarbin och knyta in i den. Är det så på alla modeller eller bara på vissa som har detta specat?

Hon e 1.5 år ca 85 cm och har en matchvikt på 12.5 kilo

tanken med selen när hon är såhär liten är mer att vänja henne vid den samt att hon kanske kan gunga lite i lokalen och lite så :) allt för att ha kul Blir nog inte mkt "klättring" i den bemärkelsen.

Sen undrar ja om ni kan rekommendera någon bra sele? Har själv kikat lite på nätet på ederlid fraggle och sen wild countrys vision kidz v2.
 
Det varierar mellan seltillverkarna om hur de rekommenderar inknytningen, men det är aldrig fel att knyta in direkt i selen.

Det du ska vara noga med om du ska ha en sele till din 1,5-åring är att den är fullt justerbar. Dvs inte bara två spännen (som Petzls mfl). Detta behövs för att inte benremmarna ska bli så långa att de går upp i armhålan.

Jag föreslår att du provar en sele i butik, så du ser hur belastningen blir. Edelrids verkar som ett sämre val då den inte har justerbara ben.
 
Har bara provat en modell som varit med sedan de var pyttesmå, ungarna alltså. Rock Empire tror jag. Skulle inte hänga upp mig på minimivikt, utan på om ditt barn fyller ut selen, dvs går den att justera ner i längd/bredd tillräckligt? Det märker man om man testar. Svårt på nätbutiken, dock...
 
Tack för era svar. Så med fullt justerbar menas att man ska kunna ställa både slingor för benen och axlarna dåmarr säga?


Ska ut och testa så får vi se vad vi hittar :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.