Hjälm

Använder du hjälm när du repklättrar?

  • Ja, alltid

    Röster: 24 45.3%
  • Ja, men endast vid tradklättring

    Röster: 14 26.4%
  • Nej, aldrig

    Röster: 6 11.3%
  • Annat

    Röster: 9 17.0%

  • Totala väljare
    53
När jag läser SKFs incidentrapporter så brukar jag tänka att det kanske är smart med hjälm vid klättring, men det känns också ganska frihetsberövande. Men om man skall använda, är det något speciellt med en klätterhjälm jämfört med en cykelhjälm asså? Känns ju lite onödigt med två hjälmar om de har samma funktion. Känns mer som att det är finare stil och kanske inte känns lika töntigt om man har klätterhjälm ist för cykelhjälm, vilket ju absolut kan vara en fullgod anledning?
 
@Jonas

Hur menar du med frihetsberövande?


Cykelhjälmar är inte byggda riktigt likadant som klätterhjälmar dom har oftast lufthål där stenar, karbiner och annat kan ramla igenom. Klätterhjälmar är mindre (eller inga) lufthål på.

Har iår (bara) slitit loss ett grepp på sportled som träffade säkringsman på hjälmen, fått en karbin på hjälmen själv (från ca 20m höjd), samt sett två fall där 1e man roterat och slagit i bakhuvudet båda med hjälm på...
 
Pajoon försöker nog göra tydligt att hjälm är underskattat - och han har nog rätt.
Jag gör som regel ett litet övervägande om jag behöver ha hjälm när jag klättrar (utomhus). Skulle kanske skippa det och konsekvent köra med hjälm. Det är som sagt inte bara en fråga om att få sten i huvet.

Skulle tro att det finns många hjälm för andra syften som funkar, men om det inte framgår av märkningen måste man ju själv göra en mer eller mindre kvalificerad bedömning. Man kan dessutom alltid säga att det är bättre att ha cykelhjälm än att inte alls ha hjälm.
 
Så sant, Pajoon och Mezzner.
Jag har dessutom slagit huvudet i överhäng mitt i movet mer än en gång :)

(Erkänner dock att hjälmen stannade hemma på thailandsresan.)
 
Utomhus alltid hjälm. Ser inga nackdelar.

Håller med!

Vad gäller inomhusklättring är det inte många som har hjälm när de ledklättrar. Risken att slå runt finns ju även där om man säger så.

Vad säger du till kursdeltagarna Pajoon när du håller ledkurs inomhus resp sportklätterkurs utomhus?

mvh
Johan
 
Håller med!

Vad gäller inomhusklättring är det inte många som har hjälm när de ledklättrar. Risken att slå runt finns ju även där om man säger så.

Vad säger du till kursdeltagarna Pajoon när du håller ledkurs inomhus resp sportklätterkurs utomhus?

mvh
Johan

Skillnaden är väl mest att när du leder inomhus är det som regel på branta väggar med täta bultar. Brantheten minskar risken att slå i något och invertera. De täta bultarna minskar kraftigt risken att få repet bakom ett ben.

Risken inomhus är väl snarare att få ett avbrutet grepp eller tappade nycklar/telefoner i huvudet. Tror nog att de på golvet skulle vinna mer än klättraren på hjälm inomhus. (och det ser man ju knappast)
 
Hjälm..

Jag har också alltid hjälm när jag leder ute, ganska billig försäkring mot fallande sten etc..

Men det är inte ofta man ser en sportklättrare använda hjälm, varför..?
 
Alltid hjälm utomhus, enda gången jag inte haft det är när jag säkrat på topprep varma svettiga dagar, och dem gånger man kommer fram till klippan och upptäcker att "visst fan... den ligger kvar där hemma"
 
Ja, kan erkänna att jag slarvat med hjälm ibland, men redan i min korta klätterkarriär insett att den är en bra ide´, billig livförsäkring även för den som säkrar eller klättrar topprep och andreman. Inget allvarligt ( tar i trä) men ändå. Tappad mobil i huvudet, stenar nedrivna av någonsorts stort getdjur ( bouquetin ) som slogs högre upp ovanför klippan, små "wake-up calls". Sväljer min stolthet över att se ut som en svamp i hjälmen....Tips; om du funderar på att köpa klätterhjälm, se till att den är tillräckligt stor att få plats med mössa under. Bra vid kallt väder. Isklättrings säsongen närmar sig ju....
 
@Jonas

Har iår (bara) slitit loss ett grepp på sportled som träffade säkringsman på hjälmen, fått en karbin på hjälmen själv (från ca 20m höjd), samt sett två fall där 1e man roterat och slagit i bakhuvudet båda med hjälm på...

Hörru pajoon, kan du kanske sätta upp nån sorts anslagstavla nånstans och meddela oss andra när och var du går så vi kan gå nånannastans...
 
cykelhjälm /= klätterhjälm

tror inte heller att cykelhjälm är så lyckat som klätterhjälm och tvärtom: cykelhjälmen är gjord för att skydda t.ex pannan från slag framifrån, medan klätterhjälmen (åtminstone min) sitter rätt tajt mot pannan, förmodligen för att inte kanten ska skymma när man tittar uppåt.

skidhjälm kanske skulle funka bättre som allround, fast det skulle bli bra varmt om huvudet på sommaren..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.