Hitta gammal skomodell

clindh

Forumvärd
Jag har blivit kontaktat av Frej, som söker hjälp med att hitta namnet på någon gammal bra skomodell som inte längre tillverkas. Det låter väl som något för er "skofantaster" på Utsidan att bita i! (Svara/diskutera detta direkt här i denna diskussionstråd)

Frej skriver:
Mitt namn är Frej och jag är manusförfattare, jag sitter nu och arbetar med ett filmmanus där huvudkaraktären, en brevbärare lever ett slags ram-liv, där han bygger upp sin trygghet genom fasta rutiner, främst finner han trygghetsskapande lugn i naturen.

Jag arbetar nu med en scen där denne står i en skoaffär där han är stamkund och diskuterar inköp av nya kängor med ägaren.. i detta samtal börjar de båda euforiskt prata om gamla kängor och stövlar och då främst de stövlar (Graninge har jag tänkt mig nu, men kan vara annat svenskt märke) som huvudkaraktären köpte för en 7-12 år sedan.

Jag söker alltså specifika modellbenämningar, på en BRA stövel som gärna (tyvärr tycker skoaffärsinnehavaren) slutat tillverkats för en 7-12 år sedan. Men gärna andra som de kan nämna i deras euforiska samtal över det som upptar så mkt av dessa två karaktärers liv.

Det finns ju inget värre än inkorrekt fakta när man sitter och tittar på film varför jag söker hjälp av kunnigt folk.
 
Brevbärare

Om det är meningen att brevbäraren skall/har använt dessa skor i sitt yrke som brevbärare så tycker inte jag att det låter så realistiskt med Graninge kängor. De är/var utmärkta kängor men är inte de mest lämpade att gå isom brevbärare. Nu har ju inte jag jobbat som bravbärare, kanskefinns det någom här som har?
 
Litet förtydligande.

Hmmm jag ursäktar min otydlighet. Huvudkaraktären vilken är den person som äger dessa Stövlar, vilket min fråga rör, kommer inte använda dessa i tjänsten.

(även om jag gärna tar emot uppgifter om bra kängor omkring 10 år gamla som inte längre tillverkas, som härlig kuriosa i samtalet som förs mellan skoförsäljaren och huvudkaraktären)

Huudkaraktären använder dessa skodon på sina otaliga vandringar i naturen, i tjänsten kommer han messtadels springa omkring i Saucany löparskor...

Ps. Har själv jobbat som brevbärare ds.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
JanSturestig Hjälp mig hitta ofodrade kängor Kläder 10
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
Matilda3 hitta vinterkängor Kläder 10
HillBillyBob Hitta zip-off byxor i juniorstorlek (140cl)? Kläder 4
tomweir Hjälp att hitta en jacka Kläder 1
forslund Vart hitta taiga? Kläder 6
Ethelwulf Hjälp att hitta känga för ökenklimat Kläder 7
nisseman hitta kängor i Gbg Kläder 7
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
mtallberg Behöver hjälp att hitta en jacka! Kläder 12
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
muminfar En gammal debatt om membranens vara eller icke vara... Kläder 47

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.