Historiskt fjällväder Sylarna?

Jag hade min blåsigaste och regnigaste tältnatt någonsin uppe på kalfjället ca 6 km norr om Sylarna natten mellan 8-9 september. Yr.no sa 10-11 m/s, sedan såg jag själv 18-22 m/s på SMHI:s fjällväder. Visste jag det så hade jag tänkt ut tältplatsen mer noggrant alt. tagit en stugnatt.

Finns det nåt väderdata på webben där man kan se vad vinden var i byarna i det området den natten.

Jag är klart imponerad av mitt Hilleberg Nammatj som stod pall fast det inte kändes stabilt hela tiden. Jag sov ingenting på hela natten och att vrida på tältet kändes inte aktuellt, hade vinden mer eller mindre från sidan hela natten. Jag säkrade markpinnarna på vindsidan med 3 extra pinnar då de hade svårt att sitta fast i marken och en stormlina lossnade då knuten otroligt nog glidit igenom linspännaren. En tältbåge blev permanent böjd så den byter jag ut.
 
Jag säkrade markpinnarna på vindsidan med 3 extra pinnar då de hade svårt att sitta fast i marken och en stormlina lossnade då knuten otroligt nog glidit igenom linspännaren. En tältbåge blev permanent böjd så den byter jag ut.

Jag använder i princip bara sten isf markpinnar...funkar mycket bättre..rekomenderas!
 
Jag låg också ute den natten. I ett TN Laser comp vid Singi-stugorna. Vi hade egentligen tänkt gå Unna Räita - Sälka - Tarfala, men då SMHI utfärdat varning om mycket hårda vindar på kalfjället gick vi ner till Singi istället. Jag förankrade tältet ordentligt och byggde en vindmur men det blåste utav bara helvete på natten och jag är också nyfiken på hur mycket. Byggnaderna skakade i byarna redan innan kulmen var nådd, två fönster blåste sönder på singistugorna och vatten piskades upp 20-30 meter från vattendragen. Runt Kiruna såg vi igår en del vindfallen tallskog. Det var den blåsigaste natt jag upplevt under sommar/höst men tältet klarade sig galant så nu har jag fått testa vad det går för också. Jag var glad att jag inte bara hade en tarp då kan jag säga. :)

Vet inte var man kan hitta väderdata dock. Min far sa att de uppmätt 39 m/s i Stekenjokk så det verkar ha varit lite blåsigt i hela fjällkedjan den natten.
 
Vi hade rejält blåsigt just kring Sylarna för 2 (eller 3?) år sedan vid samma tid. Vädergudarna toppade med åska och hagel också. En av nätterna hade en pappa och son sovit i tält, och när pappan gick ut för att förstärka förankringarna släpades tält och pojke iväg av vinden. Jag minns inte vad man pratade om i m/s, det var förmodligen inte exceptionellt. Men min poäng är att man ska räkna med att det kan vara riktigt grinigt i september.
 
Jag litade lite för mycket på yr.no, kollade av med en kompis via mobilen och då var det 10-11 m/s som skulle gälla. Får nog konsultera SMHI fjällväder nästa gång :) Man lär sig så länge man lever. I efterskott är det ju nåt man minns men vi gjorde oss beredda på evakuering så det var ingen behaglig natt. Hunden sov som en stock, trots ett jäkla oljud och smällande, under en massa kläder och hundfilt.
 
Ska tänka på det nästa gång. Jag var inte alls beredd på sånt busväder så det var lite si och så med säkerhetstänkandet. PS. Efter den här turen kanske jag ska fixa en pissflaska. Att pissa i 20+ m/s byig medvind gick inte helt enligt vad jag trott :) alt. :(

Jag använder i princip bara sten isf markpinnar...funkar mycket bättre..rekomenderas!
 
Prexis. Vi hade troligen inte dött men det hade helt säkert blivit en helvetesnatt om tältet gått sönder. Det ösregnade och blåste mycket mest hela tiden från kl 20 till ~09 på morgonen. När det mojnat något blåste det säkert 12-14 m/s dock med strålande sol (en vindmätare i ett vindskydd visade 7-15 m/s senare på dagen).

trygghetssökare i osannolik händelse enligt en del lättpackare
 
Noterar bara att de byggt vindmur. Jag visste inte om att det skulle bli så dåligt väder själv. Sen är det säkert ett bra tält men tarp eller liknande hade aldrig gått i de vindarna.

Ett lättpackartält klarade sig bra tydligen: TN Laser comp med Dave1 här ovan i tråden

Känns tryggt att veta!
 
Nu låg ju inte jag uppe vid Singi utan nere vid Sylarnaområdet där vädret var något mildare, 26m/s i byarna vid stationen. Vid Sylsjöns norra strand där jag slog upp tältet finns lite buskar och några björkar utspridda så jag slog upp mitt hemsydda tarptält så att jag kunde surra en av linorna runt en björk och var sedan mycket noggrann med att se till att tältduken blev väl spänd innan jag kröp in för matlagning och sömn. Att påstå att jag fick en god natts sömn vore ju att ljuga men jag behövde inte ta mig upp för att fixa med tältet en enda gång under natten och genom att gå upp lite senare än normalt fick jag tillräkligt med vila. Detta trots att jag dragit sönder ett stormlinefäste då jag slog upp det kvällen innan. Min slutsatts är att även enklare tält och tarpar klarar dåligt väder bättre än vad jag tidigare trott bara man är noggrann då man sätter upp tältet samt väljer tältplats med omsorg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Yakherden Fjällväder - hur tänker ni? Fjällvandring 12
Valpish App för fjällväder. Fjällvandring 0
Henke_P Fjällväder? Fjällvandring 2
abel Fjällväder? Fjällvandring 1
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
FamHolst Gåsen, Sylarna, Helgas Fjällvandring 7
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
JohannesA Samåkning/vandring Åre/Sylarna i början av augusti?? Fjällvandring 0
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
olastefan storulvån-sylarna- blåhammarn Fjällvandring 4
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
Kodiaken Runda Sylarna Fjällvandring 2
kpn Från Nedalshytta till Sylarna med barn Fjällvandring 4
Onesport Tips runt Sylarna Fjällvandring 2
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
andreaze Planerna för nya sylarna Fjällvandring 49
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
greendanger Död funnen vid Sylarna Fjällvandring 7
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
Notorious Frepps Sylarna i Juni? Fjällvandring 14
greendanger Ungdomar vilse vid Sylarna Fjällvandring 17
robrox Vandra med vagn till Sylarna Fjällvandring 11
eliaz Myggsitationen i sylarna nu? Fjällvandring 3
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.