Historiska kartor till Magellan

På Magellans sida om dessa historiska kartor sägs det att "MapFactory har utvecklat en metod för att rektifiera dessa kartor". Är det någon som kan förklara vad man menar med detta eller kan visa en bild av hur kartan ser ut på GPS:en.

Är det en vektoriserad karta eller har Magellan utvecklat en metod att använda rasterkartor på Tritonmodellerna?

Själv har jag scannat många av dessa Generalstabens (historiska) kartor och ett antal kartor från Häradskartan (oändligt mycket mer innehållsrika kartor) och sedan många år använt tillsammans med OziExplorer på en laptop och med OziCE på en PDA.

Ett mycket intressant användningsområde är att lägga in de gamla kartbladen och modena kartor i skikt i exempelvis Photoshop och sedan med hjälp av transparent verktyget "glida" mellan århundradena.

Jag har själv kunnat verifiera misstänkta tidigare lägen för husgrunder i gräsmattan på mitt sommarställe (gård i Larv från 1600-talet) med hjälp av denna teknik, liksom sträckningen av gamla landsvägar i Västergötlands skogsbygder och tidigare markanvändning av min nuvarande trädgård i Göteborgs trakten.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

clindh

Forumvärd
Jag har också gjort så, och letat mig fram till gamla fäbodställen uppe i Hälsingland som numera inte finns på någon karta.

Inte mycket att se på plats i form av hus, mest grunder och någon enstaka jordkällare - men pga att så många personer deläger marken där fäboden funnits (tex många jordbruk i en by) så har tydligen skogen fått stå orörd - man kan väl inte komma överens om att sälja/avverka är min gissning. Så det blir faktiskt små oaser med grov gammelskog mitt inne i yngre skog; sköna platser att besöka.

PDA/Tablet PC öppnar givetvis fler möjligheter

Självfallet öppnar en fältmässig PDA/Tablet PC/bärbar PC + Fugawi/OzieExplorer/Kartex...helt andra möjligheter med historiska kartor, men då blir priset också ett helt annat. Jag tycker ändå att det är trevligt att det dyker upp historiska kartor för vanliga GPS-mottagare.
/Niklas

På Magellans sida om dessa historiska kartor sägs det att "MapFactory har utvecklat en metod för att rektifiera dessa kartor". Är det någon som kan förklara vad man menar med detta eller kan visa en bild av hur kartan ser ut på GPS:en

Rektifiering i kartsammanhang innebär en form av korrigering av en deformerad bild till något som får en någorlunda jämn skala över hela bilden, och att den passas in i något känt system. Det är alltså fortfarande fortfarande fråga om en bild (rasterdata).

Är det någon som vet vad en sån karta kan kosta ?
Jag har planer på att skaffa GPS och det blir ju helt klart en Magellan eftersom den kan använda historiska kartor.
Jag är ofta ute i skog och mark och letar efter gamla vägar, ruiner och annat så historisk karta till GPS hade ju varit ett underbart hjälpmedel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips