Hillebergs nya combitält? (Muddus & Stalon C)

När jag först såg dessa tält på Hillebergshemsida så blev jag nästintill förälskad i lösningarna som erbjuds då jag är mäckta förtjust i att kunna anpassa min utrustning efter precis min verkasmhet just då och där.
Men jag måste säga att jag är skeptisk till hur detaljerna ser ut och vilka brister som finns med dem (för jag är säker på att vissa brister förutom den uppenbara viktfaktorn finns).

Någon som har erfarenhet av dessa tält och kan dela med sig? Även om ni bara kikat klämt och känt i nån butik så vill jag veta vad ni tror!

/ Fabian
 
Hilleberg brukar ju vara likamed kvalite.
Men då det gäller dessa kombi tält är jag inte så säker.
Skulle jag gå i tält-köpar-tankar så skulle jag satsa på något av de "traditionella" modellerna... men jag kan ha fel...
 

avslutad210712

Gäst
Peifen; sa:
Hilleberg brukar ju vara likamed kvalite.
Men då det gäller dessa kombi tält är jag inte så säker.
Skulle jag gå i tält-köpar-tankar så skulle jag satsa på något av de "traditionella" modellerna... men jag kan ha fel...

Muddus är väl just precis det - en traditionell modell :)
 
Grunden till min osäkerhet...

...är självklart att dessa kopplingar (dragkedjor) ligger tvärs över sträckriktningen. Det är ju inte så att jag tvekar på att lösningen är smidig och enormt flexibel, snarare på hur robust och vindtåligt tältet blir (inte nu för att jag brukar utsätta mig för så extrema vindar bara på pin kiv, men man vet inte vad som händer på fjället). Skulle gärna vilja ha ett vindtunneltest och lite recensioner innan jag lägger ner nå många tusen på dessa alternativ. Fördelen här at ju doch att (speciellt jag som bara är 162) det går att köpa ett par absider och en tältstång (muddus 750+750+tältstång) till att börja med och sen köpa till mer delar om man bygger upp ett förtroende för konstruktionen. På det sättet slipper man ju en svettig klumpsumma och kan sprida ut kostnaden eftersom behoven av större tält/innertält uppstår.

Det ända som jag verkligen saknar är den klassiska fördelen med kåtor och ryggåstält; att det helt går att skippa tältstänger ed. och bara "hänga upp" duken i träden ovanför...Varför finns inte toppfästen i Muddus??? (om jag nu inte missat dem dvs!)

/Fabian
 
En tanke som slog mig!

Det skulle vara fullt möjligt att skapa en tältdel till muddus som skulle innebära en hopkoplingsmöjlighet av två-fyra tält i en stjärna/kors form med ett stort utrymme i mitten. Detta skulle göra muddusvarianten ännu mer atraktivt för större sällskap och även göra att den skulle lämpa sig mer än väl som baslägertält.

Jag har skissat lite på ett sådant tillägg och två olika lösningar på stänger att hålla uppe den med. Jag finner att dett skulle vara en mycket intresant konstruktion då det skulle göra muddusvarianten till en av de både största och minsta varianterna i deras arsenal. Detta skulle gå att göra helt utan mittstänger och skulle iom skapa ett minst skagt enormt utrymme emellan tex fyra muddus med en extra takdel vardera.
 
Re: Grunden till min osäkerhet...

estetdrägg; sa:
...är självklart att dessa kopplingar (dragkedjor) ligger tvärs över sträckriktningen.
/Fabian

Hilleberg hade sådana lösningar på Keron för ca 10 år sen. Kolla med Hilleberg om det funkade bra. Jag tror att de slutade för att det sålde för dåligt då.
De hette Keron EX och hade dragkedja för att förlänga ena absiden.

/ niclas
 
Re: Grunden till min osäkerhet...

estetdrägg; sa:
...Det ända som jag verkligen saknar är den klassiska fördelen med kåtor och ryggåstält; att det helt går att skippa tältstänger ed. och bara "hänga upp" duken i träden ovanför...Varför finns inte toppfästen i Muddus??? (om jag nu inte missat dem dvs!)

/Fabian

Om man har en öljett där tältstången går igenom är det enkelt att knyta en ögla på en nylonlina av lämplig grovlek. Sedan sticker man den igenom öljetten från insidan och låter knuten/knutarna fungera som stopp i hålet. I öglan kan man sedan fästa linor som man drar till träd och grenar.

Man kan naturligtvis knyta en knut direkt på linan man fäster i vegetationen, men knutarna kan ibland vara svåra att få upp, så det är nästan enklare att bara han ett par öglor som är några dm långa av 3 mm nylonlina liggande i tältpåsen.

Eftersom jag vandrar med teleskopstavar är dessa idealiska som tältstänger för tält av typen Muddus. Jag har en enmans tarptentlösning på 400 g som jag tänker komplettera med ett par tarptents för 2-3 personer. Det klassiska ryggåstältet av Tarfala-typ (som Muddus) känns då som en given lösning.

Det skall mycket till för att ryggåstält av denna typ skall blåsa sönder, jag har klarat vinterstormar i Sarek i ett sådant tält på en tur för längesedan.

Däremot tycker jag att Muddus är onödigt tungt och stort. Syr man i lätt silnylon borde ett yttertält för 2-3 personer inte väga mer än 600-700 g. Sedan får man fixa myggskydd på lämpligt sätt. Det är vad jag tänker göra.

Men jag misstänker att om man är rädd om sitt rykte som kvalitetstillverkare, som Hilleberg, så är det just den typ av vekare väv som de varnar för i sin reklam. Men även en lösning i deras lättaste kerlonväv borde lätt kunna gå under 1 kg för yttertältet, om man gör det något mindre än Muddus.

Jörgen
 
Re: Re: Grunden till min osäkerhet...

NUI; sa:
Däremot tycker jag att Muddus är onödigt tungt och stort. Syr man i lätt silnylon borde ett yttertält för 2-3 personer inte väga mer än 600-700 g. Sedan får man fixa myggskydd på lämpligt sätt. Det är vad jag tänker göra.

Men jag misstänker att om man är rädd om sitt rykte som kvalitetstillverkare, som Hilleberg, så är det just den typ av vekare väv som de varnar för i sin reklam. Men även en lösning i deras lättaste kerlonväv borde lätt kunna gå under 1 kg för yttertältet, om man gör det något mindre än Muddus.

Jörgen

För min del så är jag glad att det görs i ett kraftigare (men tyngre) utförande om det resulterar i att jag kan använda det ett par år längre. Och när man väl har bantat ner det till ett lätt "mini muddus" på knappa kilot så bryr jag mig faktiskt inte så mycket om 200-300 gram hit eller dit. Det är en sådan enorm lättnad att kunna ta delar av ett större tält och använda som en eller två personers (jag är liten och likväl en del av mina kamrater), som absiderna till muddus tillåter om man färdas med mindre packning.
 
Tråden i träden

Visst är det fint att man kan spara in några hekto genom att inte behöva bära på tältstänger, och i stället låta linor till träd bära upp tältduken.
Men...Blir det inte tungt att bära med sig några träd för säkerhets skull, framförallt upp på fjället?
Man kanske istället knyta fast linorna i molnen, de där sakerna uppe i det blå.(he he)

Jag tror trots allt att det, för en problemfri övernattning, blir enklast att låta både tankar och tältdukbärarutensilier utgå från moder jord.

BG
 
Där ser man!...

Så du har letat dig hit farsan, var väl bara en tidfråga.

Och angående detta med att slippa tänltstänger så grundar det sig i framföallt möjligheten att slippa ha dem ivägen (det är en sak om innertältet är monterat, men tänkt dig vilket stök att ha dem där när man bara ha yttertältet som ett storskydd i nån form). Ingen ser det väl som ett oöverkomligt hinder, men ska man vara en 4-5 pers där inne så kan det vara smidigare utan, och du känner ju mig, liten kropp som gillar att breda ut sig om möjligheten finns...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.