Hilleberg

Hej alle
Hvilkent telt vil i anbefale til fjeld tur?
(2 personer)
Keron3 Staika Nammatj 3GT
Har set at der kan værer problemer men condens i
fodenden på Nammatj
Håber på nogle gode svar

Hilsen
Peter
Danmark

Kondens är inget problem

Har bara erfarenhet av Nammatj 3 GT och Keron 3. är ni bara två personer så tycker jag att ni ska välja Nammatj då Keron är på gränsen till stort och tungt. Vad beträffar kondensen i fotänden på tältet så är det inget problem då det är ganska stort utrymme mellan inner och yttertält. Sover man bara två i ett Nammatj så blir det inte så mycket kondens, jag brukar lägga regnskydden till ryggsäckarna på golvet i absiden för att minska fukten från marken.

/Johan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nammatj ...

...är ett ypperligt val. Kondens kommer man inte ifrån helt, det gäller även Nammatj. Men att Nammatj skulle vara sämre i det avseendet p.g.a. sluttande inner- och yttertält vid fotändan har jag aldrig märkt. Tvärtom så innebär det att man får mindre öppen markyta inne i tältet, vilket annars är ytterligare en bidragande orsak till kondens. Regnskydd, sopsäck eller absidgolv är som tidigare skrivits också väldigt bra när man vill minska kondensen.

Om du tänker vintertälta så är Nammatj 3 GT underbart att ha, då man oftast (om det är mycket snö) kan gräva ur snön i absiden. Detta ger högre i tak samt att gropen blir en köldfälla dit den kalla luften rasar och det blir varmare i själva sovdelen av tältet.

Lycka till i fjällen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips