Hilleberg

Rött ska det vara. Jag har själv ett rött Staika och man blir bara glad när man ser det. När man ser aalla gröna tält i fjällen blir man lite trött. (Men när jag blir gammal, mogen och trött köper nog även jag ett grönt!). Vid de tillfällen när man varit ute, och särskilt då på kvällen, morgon, dis dimma eller regn så märker man hur enormt mycket lättare det är att hitta tillbaka till ett rött tält.

Val av tältfärg

Jag kanske uppfyller kraven på gammal, mogen och trött för jag har ett grönt Hilleberg. Väljer den färgen då jag inte stör på samma sätt som ett rött.

Rött är utnärkt om det är meningen att man skall synas dvs för mig i extrema områden där undsättande personal skall kunna hitta mig.

Hitta tillbaka till tältet är oftast inga problem då även GPSen ingår i utrustningen :) .

//Peter
alias Blue_SE

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
90% är gröna

Som passus kan nämnas att av Hillebergs totala försäljning är ca 90% gröna resten röda. De röda säljs främst till professionella fotografer som vill få det att se bra ut på bild (vilket det onekligen gör). Själv föredrar jag grönt, främst för att den röda färgen får en att likna en åksjuk guanopizza i nyllet (möjligen är mitt färgseende inte 100%) Jag tycker möjligen att säkerhetsaspekten är något överdriven, man bör nog vara minst lika observant på hur färgen upplevs när man är i tältet längre stunder. Färg kan ju som bekant framkalla alltifrån en känsla av lugn och harmoni till stress och nedstämdhet...nog pläderat om detta. Man ska självklart välja en färg som man kan tänka sig att leva med, när det gäller Hilleberg kan ju det betyda ganska länge!

Fridens liljor
Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips