Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling

Hej!

Jag ska cykla genom Sydamerika och kommer passera de flesta klimatzoner, från berg till regnskog, dvs. kallt, blåsigt, varmt och fuktigt. Räknar med att det kommer ta 8-10 månader.

Har i princip kokat ner tältalternativen till en fond bestående av Hilleberg Soulo och Nallo 2. Hilleberg därför att det betyder kvalitet. Soulo eller Nallo 2 istället för Akto (som ofta används vid cykling) för att jag hellre tar några hekto till för att få mer utrymme.

Jag hade helst fått plats med all packning (5 cykelväskor) i tältet då det känns säkrare ur rånsynpunkt. Läste någonstans att Soulo inte var helt myggsäkert pga avsaknad av väv vid ventilationen, men detta är viktigt för mig pga malaria.

Vad gäller vikt, packstorlek och pris så ser modellerna snarlika ut, eller hur?

Vad säger ni om för/nackdelarna med dessa tält för min resa och dessa preferenser?

Carl-David

Jag hade valt Nallo2 i ditt fall. Bättre ventilation och mer plats skulle vara mina två tyngst vägande skäl.

(Jag har ett Soulo och ett Nallo 3. Soulot kom som nummer två, mest använt på de paddelturer som innefattar mycket klipptältning.)

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

avslutad210712

Gäst
...
Läste någonstans att Soulo inte var helt myggsäkert pga avsaknad av väv vid ventilationen, men detta är viktigt för mig pga malaria.
...

Har ett Soulo och förstår inte riktigt det där. Nej Soulo är inte myggfritt i yttertältet men det lär knappast Nallo vara heller.

Handlar egentligen om vad du prioriterar. Soulo är mindre men helt självstagande. Är relativt imponerad av innermåtten på Soulo för att vara ett enmanstält och dessutom full sitthöjd. Inga problem med att få plats med packningen och inga problem att laga mat i absiden även om man har stängt yttertältet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips