Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers

Hej, är i behov av ett lättare tält för 4 personer och var helt inne på att köpa ett Hilleberg Nallo 4GT då jag läst och hört mycket gott om det, visst är det dyrt men jag tänker att det kommer att hålla i längden och på så sätt ändå löna sig. Men precis när jag var redo att köpa fick jag ett mailutskick från XXL med ett tält från Bergans som är snarlikt, i alla fall vad jag kan se. Priset på Bergans är såklart lockande men jag är ändå ute efter att göra det bästa köpet. Just nu är det bara övernattningar i skog och skärgård planerat men det är inte helt omöjigt att det blir en eller flera fjällturer framöver.

Är det motiverat att lägga dom extra pengarna på ett Hilleberg och stämmer det som jag tror att det kommer hålla bättre i längden?

Bergans Romsdal 4 (ca 3.500 kr)

Hilleberg Nallo 4GT (ca 12.000kr)

hade ungefär samma funderingar för två år sedan och valde ett Hilleberg Nallo 4GT. Har inte ångrat mig.
Tycker att framförallt kvalitet på dragkedjor och känslan i uppsättningen av tältet avgjorde.
Köpte även ett footprint till för att få golv i den stora absiden.
Om man ska hitta något negativt så är det ganska tight för 4 vuxna, men det är det andra också.
3.6kg för ett så stort och kompetent tält är för mig "ultralätt" :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips