Hej är spekulant på ett begagnat hilleberg keron 3 dock så vet jag inte så mycket om tältet i fråga men ska åka och kolla på det efter helgen, nu när jag sitter och googlar på modellen så blev jag fundersam om det kan va en piratkopia eller bara dålig upplösning på bilderna i annonsen? Kanske nån här som är bra på tält och kan hjälpa mig? 
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hilleberg keron 3?
- Trådstartare Fred2332
- Start datum
Hej är spekulant på ett begagnat hilleberg keron 3 dock så vet jag inte så mycket om tältet i fråga men ska åka och kolla på det efter helgen, nu när jag sitter och googlar på modellen så blev jag fundersam om det kan va en piratkopia eller bara dålig upplösning på bilderna i annonsen? Kanske nån här som är bra på tält och kan hjälpa mig?![]()
Vad ska det vara för årsmodell cirka på tältet. Priset kan ju ibland ”skvallra” lite om original eller ej. Jag har å andra aidan inte sett så många ”varianter” på Keron. Någon som känner igen färgen?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det brukar finnas en liten etikett insydd i tältet med serienummer. Om du kan ta reda på det och kontaktar Hilleberg kan de upplysa om när tältet är tillverkat.
Loggan känner jag inte igen, men betydligt äldre än mina Hilleberg tält, även här borde Hilleberg kunna upplysa om vilka år de använde den.
Loggan känner jag inte igen, men betydligt äldre än mina Hilleberg tält, även här borde Hilleberg kunna upplysa om vilka år de använde den.
Det som möjligen gör mig lite fundersam är staglinorna som inte verkar vara original. Kanske har jag fel, men jag har aldrig sett något tält från Hilleberg med helt vita staglinor. De brukar vanligen vara röd- och vitmelerade men de kan ju mycket väl vara utbytta.
@Fred2332: Vad fick och/eller får dig att fundera på om tältet är en piratkopia eller inte?
/Birger
@Fred2332: Vad fick och/eller får dig att fundera på om tältet är en piratkopia eller inte?
/Birger
Det som möjligen gör mig lite fundersam är staglinorna som inte verkar vara original. Kanske har jag fel, men jag har aldrig sett något tält från Hilleberg med helt vita staglinor. De brukar vanligen vara röd- och vitmelerade men de kan ju mycket väl vara utbytta.
/Birger
Även infästningarna av staglinorna till bågkanalerna ser inte ut som på de Hilleberg tält jag sett, och duken på högra asiden ser ovanligt matt ut för att vara silikoniserad (möjligen pga dålig bild?) . Kanske har designen ändrats över åren, men även ett 20 år gammalt Hilleberg tält som är lite använt och i bra skick borde betinga ett högra pris än 900kr (förutsatt att tältet inte är så gammalt att det har glasfiberstänger). Så nog finns det varningssignaler att kolla närmare.
Notera även att Hilleberg använde Kerlon 1500 som är en silikoniserad Polyesterväv på äldre tält (vet inte vilket år de bytte). Fördel med denna väv är att Polyesterväv inte åldras av solens UV ljus, men har lite högra vikt och sämre rivstyrka än dagens Kerlon 1800 väv.
vita original
Linorna på mitt Keron är vita.
/Birger
Linorna på mitt Keron är vita.
Utförandet på den insydda lappen med tillverkare och modellbeteckning känner jag igen från mitt Nammatj 2 från slutet av 80-talet. Däremot står det bara Nammatj och inte Nammatj 2 på lappen i mitt tält. I analogi med Keron 3 borde det stå Nammatj 2 på lappen i mitt tält.
Sömnadsarbetet ser betydligt primitivare ut än på mitt Nammatj 2. Sömmarna på mitt tält är väldigt noggrant sydda och i stort sett helt parallella, både med varandra där det är dubbel söm och med kanten på tyget där det är aktuellt. Sömmarna har dessutom i stort sett samma sömsmån överallt.
En sak till ser lite märkligt ut: Sitter inte infästningarna för staglinorna för tältbågarna väldigt högt upp?
Jag letade vidare och hittade en bild på ett Keron 3 med vita staglinor och högt sittande infästningar för staglinorna:
Det är dock enligt uppgift från 1983:
/Birger
Sömnadsarbetet ser betydligt primitivare ut än på mitt Nammatj 2. Sömmarna på mitt tält är väldigt noggrant sydda och i stort sett helt parallella, både med varandra där det är dubbel söm och med kanten på tyget där det är aktuellt. Sömmarna har dessutom i stort sett samma sömsmån överallt.
En sak till ser lite märkligt ut: Sitter inte infästningarna för staglinorna för tältbågarna väldigt högt upp?
Jag letade vidare och hittade en bild på ett Keron 3 med vita staglinor och högt sittande infästningar för staglinorna:
Det är dock enligt uppgift från 1983:
/Birger
Tack för all hjälp
@bico anledningen att jag frågade om det kunde vara en kopia va att jag läste nånstans där nån ifrågasatte ett tält och va tveksam om det var ett äkta Hilleberg. Själv har jag ingen aning om hur vanligt det är med kopior av tält.
Dock verkar det ju som att kan vara äldre än från 1996. Får väl se hur skicket är i morgon när jag åker och kollar på det
Dock verkar det ju som att kan vara äldre än från 1996. Får väl se hur skicket är i morgon när jag åker och kollar på det
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg