Hilleberg bivanorak - någon som använt?

Vet inte om det egentligen hör hemma i "bo och sova" formumet men iallafal.

Är det någon på utsidan som använt bivanoraken? Isåfall vad var era intryck?

Uffe
 
Precis som alla andra kokonger, så länge det inte regnar går det att hålla sig någorlunda torr....
Tubtält, tarp eller enkelvävstält är vida bättre...Men i brist på sopsäckar så...
Min har jag gett bort till en med mera hår på bröstet...
//J
 
Instämmer helt med seobserver ovan. Den är nog väldigt funkis för att kombinera just bivacksäck+poncho, men man ska gilla just det användningsområdet för att det ska vara lönt. Ta ställning till det först. Själv föredrar jag numera tält + vanliga regnkläder, även om jag tidigare sovit flera nätter i min H-bergpåse.
 
Men du hade använt den?otroligt, hade börjat misströsta :)
Berätta lite mer! Plus, minus, personliga åsikter, användningsområden etc.

Uffe
som inte är i köpartagen utan mer nyfiken på en lite annorlunda produkt.
 
en vanlig (stor) poncho-tarp måste vara bättre lösning för liknande behov. den ger bra regnskydd när man går och det går att konfigurera sovplatsen på lite olika sätt för bästa ventilation eller vindtålighet. (inte använt hillerbergs bivanoraken men har en poncho-tarp)
 
Inspiration

Om du vill ha inspiration och idéer hur man tex ska klara när det regnar så finns det en trevlig läsvärd bok om "bivy" eller bivackering. Jag har skrivit en recension om boken på Utsidan. Men här är länken till boken på förlagets hemsida. Länk

Jag var faktiskt på väg att skaffa en Hilleberg Bivanorak men det blev aldrig av av nån anledning. Jag tror att det berodde på att jag skaffade boken "Beyond Backpacking" av Ray Jardine och då läste jag om tarpen. Nu har jag ett tarptält på väg, det lär komma fram imorgon!

Njut läsningen!
 
Men du hade använt den?otroligt, hade börjat misströsta :)
Berätta lite mer! Plus, minus, personliga åsikter, användningsområden etc.

Uffe
som inte är i köpartagen utan mer nyfiken på en lite annorlunda produkt.
Sorry, såg inte din post. Svarar även om den är "gammal", andra kanske vill veta?

H:bergs Bivanorak är tillräckligt stor för en 50L-rygga under, känns stabil i tyget och prasslar inte vådligt. Däremot är det lite meckigt att dra upp "klänningen" så den blir lagom lång medan man går, lite irriterande när den hasar ned under förflyttning. Annars är det bra att längden är väl tilltagen när man sover. Passar bra att "stå" i, tex på fisketurer när det regnar en skur.

Inte värre att krypa in i än de andra "påslösningar" jag provat. Opraktiskt om det hällregnar såklart. Så måste man förstås ha nåt som täcker ansiktet, t ex en "minitarp" som man spänner upp. Ökar förstås också bökighetsfaktorn något.

Så, jag tror helt enkelt inte att denna allt-i-ett-lösning passar mig, som gärna har ett riktigt tält, eller sover i vindskydd. Ska sy mig en silnylontarp i vinter och prova nästa sommar.
 
Några nya idéer om denna Bivanorak, eller är det samma lika än?
Mest skulle jag använda den som överdrag när jag sitter i båten och kör trolling.
Har inget tak på båten.
 
Den fungerar fint som vindsäck och kan säkert vara en livräddare om alternativet är ingenting.

Ska jag sitta still i kyla och blåst föredrar jag ändå en fodrad vindsäck typ Jerven eller Helsport.

//J
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.