Hennessy Hammock på vintern

Det att det verkar lite omständigt att rigga upp hängmattan och tarpen brukar reda sig ju mer man använder grejerna. Då kommer du säkert på egna lösningar eller tar efter andras ideér.
Hur du kan modifiera/ förbättra ditt sovsystem, vilka knopar som används och hur man snabbt och enkelt sätter upp resp. river sitt läger kommer med erfarenhet.

För mej så är fördelarna fler än nackdelarna så därför väljer jag hängmatta, trots att sovsystemet med mattan/ tarpen och div. linor+ karbiner både väger och blir lika stort som mitt tält.

Lätt att hitta lägerplats när man inte är beroende av hur marken ser ut
Fri från kondens vilket lätt blir i tält
Man kan somna till skenet från lägerelden när man slipper att vara instängd i ett tält
Hängmattan ger en perfekt sittplats för att laga mat m.m.
 
Jag ser såklart också fördelarna, och visst har du rätt, min erfarenhet är just nu nästan noll och många saker faller säkert på plats. Främst blev jag bara lite förvånad över att denna så väldigt hyllade lösningen plötsligt krävde en hel del "work arounds" för att kunna fungera i nordligare klimat. Att befinna sig närmre ekvatorn och ha en jättelätt hammock måste ju vara rena drömmen, och ganska få saker krävs ju egentligen för att uppnå samma sak i de norra regionerna.

Jag blev återigen faktiskt lite sugen på att köpa HH:s supershelter. Om den här lösningen fungerar borde mitt krav på -10. Om jag skulle komplettera detta med HH:s Double bubble pad

...kanske jag har löst hela faderullan. Hörde av en som hade testat att det inte alls höll måttet. Någon mer som har testat den här lösningen?
 
Är en inbiten hängmattesovare även om jag inte brukat det så mycket i kallt vinterväder. Tycker själv att hängmatta är det absolut bästa sättet att sova utanför sängen. Tusen gånger hellre en hängmatta än ett liggunderlag på knöligt underlag.

Jag är inte helt inläst på alla märken och modeller, har själv använt mest hemsytt och en och annan enkel nylonmatta köpt på varmare breddgrader.

Det jag har störts lite av när man sovit i sovsäck i hängmattan är att det blir så himla glatt mellan sovsäcken och hängmattans nylonväv. Man flyter runt och kanar nästan ur mattan ibland, särskilt om man försöker lägga sig på diagonalen vilket är det skönaste och planaste läget i en hängmatta.

Systemet att dra igenom hängmattan igenom hela sovsäcken och på det sättet ligga i hängmattan direkt verkar vara en bra lösning på det problemet. Och vintertid slipper man ju problemet med kompression av fyllning/dun på det sättet också.

Såg detta klipp på youtube igår kväll vilket visar ett vintertest av hängmatta i kalla Minnesota:
http://www.youtube.com/user/shugemery#p/u/42/HTe6-kxY5rI

Det systemet borde ju fungera utmärkt på en normalstor hängmatta utan inbyggt myggnät o dyl. I princip skulle man väl kunna ha ytterligare en kanske lite större hängmatta i mylar el likn. utanpå sovsäcken, som vindskydd och värmereflektor.

Kolla även in detta forum om ni inte redan har hittat det:
http://www.hammockforums.net/

Hängmattor åt folket! :)

/Kalle
 
Med tanke på att han fixade -40 borde jag nog fixa -10 lätt som en plätt. :)

Just nu funderar jag på att skaffa ett Double mat och sedan skära till en riktigt rejäl bit som passar perfekt i hammocken. Sen tänkte jag använda mig av ett wideboy från Alpkit.

Vill så långt jag kan slippa en massa extratillbehör, och med tanke på att jag har dubbla sovsäckar med GoreTex-överdrag borde jag klara mig ganska långt. Hur väl det lyckas får erfarenheten utvisa. Jag har beställt en billig militärsäck från ett överskottslager också, som blir en underquilt om detta försök skulle misslyckas.
 
Hårda bud i Mellerud

Nu hittade jag en svensk försäljare av underquilts, Snugpak Under Blanket. Nån som har testat?

Kan den funka till min Ultralite backpacker hammock?
 
Köp en UQ (under quilt) bara. Det är en halv sovsäck kan man säga som du hänger under hammocken. Tar 2 min extra att hänga upp.

Har du ingen bra sovsäck sen tidigare - köp en top quilt i stället för en sovsäck. Det är helt enkelt den andra halvan av en sovsäck (läs motsatt under quilt) och fungerar som ett täcke.

En sovsäck i hammock är ganska meningslöst eftersom du komprimerar hela loftet iaf och du är inte medvändare i en hammock (iaf inte jag) - som vänder dig med sovsäcken. Du har alltså mest nytta av ovandelen så därför passar en top quilt bra.

Sammantaget tar inte en under quilt och en top quilt mer plats än en sovsäck.

Finns många fabrikat och återförsäljare. Jag har en "The Nest" från Jack r Better. Just den modellen har en öppning i botten precis som vissa Hennessy hammocks och är smidigt bara därför.

Han använder ju faktiskt en "The nest" som du Winell. När man läser alla dessa olika recensioner får man sällan någon uppfattning om huruvida de använder liggunderlag eller inte. Huruvida detta behövs eller inte är ju ganska avgörande för hur stor packningen blir. Dessutom, om det går att sova utan och samtidigt krypa ner i en sovsäck rätt ner i hammocken verkar ju detta onekligen vara ett rätt trevligt alternativ.

Om ni erfarna hängmattesovare lägger er på kvällarna är det med eller utan liggunderlag?
 
Senast ändrad:
Nu hängde jag inte med riktigt i vem mer än jag som använde "The Nest" i tråden (tidig morgon)?
Edit: Nu såg jag vad du menade - det som stod i testet i länken ovan. Ber om ursäkt - jag följde inte länkarna :)

Jag använder inte liggunderlag när jag har med mig UQ. Innan jag köpte UQ så använde jag ett halvkort (122cm) liggunderlag som heter Multimat Summit Compact 38. Då hade jag det i hammocken halvt uppblåst så det blev lite följsamt. Det funkade helt ok tyckte jag...

..tills jag skaffade en UQ. Då insåg jag att det tog bort lite av charmen med hammock att ha ett liggunderlag i den. Det var iaf min upplevelse. Det är riktigt skönt att ligga i hammocken utan liggrunderlag. Har man dessutom en TQ med foot box eller använder en vanlig sovsäck öppen så är det ännu bättre. Så slipper man att hasa i och ur en hel sovsäck som en mask :)

Det går även att förstärka effekten av UQ med ett liggunderlag eller en foliefilt (space blanket). Men då lägger du det med fördel mellan UQ och hammock (i fickan som skapas mellan dessa). Då slipper du att kana runt på liggunderlaget men får ändå en bra effekt.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
mazzej Clark Jungle Hammock eller Hennessy Hammock? Bo och sova 8
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
xstaystrayx Underquilt till Hennessy Safari Azym Zip Bo och sova 1
vindman Hennessy Hammocks via England Bo och sova 11
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.