Hemska ljud vid aid...

VARNING! WARNING! ACHTUNG! Detta inlägg kom till under kraftig klätter-abstinens!

För något år sedan solo-aidade jag på övre isväggen i Ågelsjön. Det är en rutten klippa med mycket rinnande vatten och nästan ingen sol, lös sten och djävulskap (=bra aid?). Jag kollade i föraren och valde en linje som inte var klättrad - ground-up onsight first ascent!.

Den såg ut att gå clean, men halvvägs var ett parti på ett par meter där sprickan, som hade helt jämna sidor, var helt och hållet nerslemmad av alger och mossa. Kamsäkringar fungerade inte, de bara gled ut, och jag tog och bankade in en pitong. Jag bouncetestade den väldigt noga och klev upp. Väl uppe i den började den knastra och långsamt böja sig neråt. Det här var första gången jag var med om detta, och jag kommer alltid minnas ljudet. Det är ett sanslöst skrämmande ljud!
I panik våldade jag in en ny pitong och slängde mig på upp i den. Den som knastrat kunde jag ta ut med tumme och pekfinger.

Har ni varit med om liknande? Och är det en bra idé att ha öronproppar på lite svårare aid? Jag kan tänka mig att ljud som dessa måste vara vanligt förekommande på svårare aid, och jag vill aldrig uppleva det igen. I mitt fall hade jag inte fallit så långt, men på A3? A4? ...Shit!
Vilka är de hemskaste ljuden ni varit med om?
 
markus82; sa:
Har ni varit med om liknande? Och är det en bra idé att ha öronproppar på lite svårare aid? Jag kan tänka mig att ljud som dessa måste vara vanligt förekommande på svårare aid, och jag vill aldrig uppleva det igen. I mitt fall hade jag inte fallit så långt, men på A3? A4? ...Shit!
Vilka är de hemskaste ljuden ni varit med om?



-Hehe, ganska vanligt förekommande...

-Ett av Aidklättrarens viktigaste hjälpmedel är hörseln, på långa bigwallturer har vi ju alltid bandspelaren med oss men när det verkligen hettar till så stängs den garanterat av - framförallt vill man höra på ljudet när man sätter pitonger i expanderande flak...

-Hooks som glider/skrapar medans man står högt i dem...


peace
 
Jodå, när man aidar på rutten klippan händer sånt hela tiden :)

Har du varit i Svartgöl söder om Linköping? Den klippan får ibland övre isväggen i Ågelsjön att likna marmor...

Jag har varit med om att lägga friends under till synes fasta block, som sedan har expanderats och bjudit på flygturer, speciellt eftersom movet före var på hooks :)

Och ja, det kan vara bra med öronproppar när man knackar bult och heads. Framförallt för att det blir så skarpa ljud från hammaren. Även bra om man måste slå en expanderbult för hand (jag slog min första expanderbult med papper instoppade i öronen...).
 
Det där med hooks är ju helt sant. De låter förjäkligt.

Jag började aida, och la mina första hooks, på Välaberget, Jämtland. Det roliga är att jag inte alls har några minnen av att de lät något på den tiden. Stenen där ÄR nog marmor. Jag hade aidat kanske tjugo meter sammanlagt när jag hookade upp för Främlingslegionen, en överhängande 6+ sporttur. Det vete katten om jag skulle trivas med att göra något liknande på min nuvarande hemmaklippa.

Sen har jag hört talas om att en screamer som rippar inte låter som en änglakör heller...

Eller när andreman sitter och snarkar nere på stand...
 
Haha, tänkte inte på det sättet Mezzner :)

"Lyssna inte på vad jag säger, förstå vad jag menar." :)

Ett par små frågor, när jag ändå har er uppmärksamhet: Copperheads brukar ju betraktas som dåliga säkringar. Men en fet head i ett bra läge är ju i praktiken en hyffsat bra säkring, kanske bra som en liten kil. Hur graderar man sånt?
Likaså, det finns ju hookplaceringar som är så bra att det i princip är omöjliga att falla av dem. Kombinera det med en rigid Fish-hook som sägs ska kunna hålla kortare fall, så borde väl det nästan betraktas som en A1 säkring, right?
 
markus82; sa:
Haha, tänkte inte på det sättet Mezzner :)

"Lyssna inte på vad jag säger, förstå vad jag menar." :)

Ett par små frågor, när jag ändå har er uppmärksamhet: Copperheads brukar ju betraktas som dåliga säkringar. Men en fet head i ett bra läge är ju i praktiken en hyffsat bra säkring, kanske bra som en liten kil. Hur graderar man sånt?
Likaså, det finns ju hookplaceringar som är så bra att det i princip är omöjliga att falla av dem. Kombinera det med en rigid Fish-hook som sägs ska kunna hålla kortare fall, så borde väl det nästan betraktas som en A1 säkring, right?

Heads och hooks är inte alltid dåliga. JAg har firat av i en liten head i brist på annat och en polar har tagit ett nästan en meter långt daisy-fall i en hook som höll.

Mitt läskiga ljud är dock från mixklättring.

Först skrapande av stegjärn på brant svasteg, sedan ett "helvete". På detta följde ett "ping!" när den lilla bladbulten rippade och slutligen ett "duns!" när jag landade på rygg i snön sex meter längre ner. Sen blev det väldigt tyst några ögonblick innan jag insåg att jag fortfarande levde och inte hade skadat något.
[Ändrat av teoek 2006-12-19 kl 00:21]
 
Tja, Ett kraftigt knakande eller snarare BOINGG när man slår in isyxan i första isfläcken som ser solid ut efter en lång sträcka rutten is. Speciellt om man känner hur isen sätter sej lite under en.

Va jag minns brukar sånt höja pulsen rejält.

//Tomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.