Hemmagjorda brännare.

Jag har idéer och drömmar som surrar i huvudet, jag vill ha ett stabilt och stadigt kök med minimal vikt.
Det är ju oftast att välja, tungt och stabilt eller lätt och med tendens att välta.

Detta blir nästa projekt, kök med stor understödsyta och stabilitet, bra vindskydd, lätt vikt och fungerande till fler grytor än en sort.

Jag får se om jag får till det i praktiken, i så fall kommer det bilder när jag är klar. :)
 
Ett problem är att stor understödsyta inte riktigt räcker för att få nåt som är stabilt.

Ta en pajform i aluminiumfolie och lägg uppochner på marken. Den har en jättestor stödyta, men eftersom den är så lätt så står den inte särskilt stadigt. Blåser det så flyger den lätt iväg. Skulle du ha en slang från en bränsleflaska så skulle slangens styvhet antagligen vara det som mest påverkade hur köket står (om det vore så lätt som en pajform).

Ska man ha ett lätt kök behöver det antagligen kunna förankras i marken på nåt sätt eller förses med nån form av ballast (grus, sten, vatten?) för att stå riktigt stadigt.
 
Det är ju delvis sant, men t.ex Caldera cone får ju många positiva kommentarer för sin stadighet, ändå väger kon och gryta inte mycket.
Har själv tänkt att köpa en sådan, men gillar inte riktigt begränsningen till bara en möjlig gryta. Vill man ha en annan storlek på gryta måste man köpa en till varje gryta, det är ju inget bra upplägg.

Att få en stor understödsyta och låg tyngdpunkt gör mycket även om vikten är låg.
I stort sett har lätta kök en liten understödsyta, då grytstödet ska rymmas inuti grytan när den inte används. Naturligtvis blir en 10 cm understödsyta som ska hålla uppe en 15 cm gryta mer ostabil än om understödsytan är 20 cm till samma gryta.

Min plan är att få en understödsyta större än grytan och ett vindskydd som hjälper till att stabilisera ytterligare, det ska också kunna ta lite olika storlekar på kastruller, men inte alla storlekar.
Vikten av vatten/mat i kastrullen ska räcka för att det hela inte ska blåsa bort. :)
 
Senast ändrad:
Jag har idéer och drömmar som surrar i huvudet, jag vill ha ett stabilt och stadigt kök med minimal vikt.
Det är ju oftast att välja, tungt och stabilt eller lätt och med tendens att välta.

Detta blir nästa projekt, kök med stor understödsyta och stabilitet, bra vindskydd, lätt vikt och fungerande till fler grytor än en sort.

Jag får se om jag får till det i praktiken, i så fall kommer det bilder när jag är klar. :)

Vad tänker du dej för brännare i första hand? Sprit, ved, gasol - eller "alla"..?

Lätt med stor basyta är en svår kombination om man bygger i plåt. Jag skulle nog satsa på att försöka få till någon listig ståltråds-konstruktion som går att vika ihop. Helst med fler än 3 ben för stabiliteten, annars måste benen bli långa och gå långt isär, vilket kan bli svårare att vika ihop. Man vill ju att det ska passa i grytan.

Vindskyddet får då bli separat, vilket inte är optimalt, men ska det vara lätt måste något offras.

Jag har just nu lite planer och experiment på att göra en lätt-variant av den här typen som jag tycker värkar sympatisk, Bara den inte väger 200g...
17734_6fe7b10ae88d0b8bed9ca352471625a1.jpg

(Bilden är från Outnorth så brännaren på bilden är inte min...)

Planen var att ta en tunn men styv plast-skiva i stil med sån transparent förpacknings-plast för diverse små-prylar, och sedan täcka ena sidan med 50mm breda remsor aluminium-tejp. Även "gångjärnen" mellan plattorna får göras av alu-tejpen med förstärkning av vanlig 20-25mm bred "klar" tejp över skarven på baksidan.

Ett första experiment kom till av en slump när jag skulle kasta en tom Alladin-ask efter jul, och fick dom där 2 arken med någon slags wellpapp i handen. Av någon anledning fick jag för mej att dom var av plast och tänkte just slänga dom i plast-återvinningen när jag kom på att dom skulle gå att göra vindskydd av. Men dom är av papper, så även om vindskyddet blev bra tål det ju inte regn... Men det väger bara 19g.
Så tills vidare är jag ännu på jakt efter ett lämpligt plast-material...
 

Bilagor

  • P1010204.jpg
    P1010204.jpg
    46.3 KB · Visningar: 860
  • P1010205.jpg
    P1010205.jpg
    39.5 KB · Visningar: 864
Vad tänker du dej för brännare i första hand? Sprit, ved, gasol - eller "alla"..?

Lätt med stor basyta är en svår kombination om man bygger i plåt. Jag skulle nog satsa på att försöka få till någon listig ståltråds-konstruktion som går att vika ihop. Helst med fler än 3 ben för stabiliteten, annars måste benen bli långa och gå långt isär, vilket kan bli svårare att vika ihop. Man vill ju att det ska passa i grytan.

Vindskyddet får då bli separat, vilket inte är optimalt, men ska det vara lätt måste något offras.

Jag har just nu lite planer och experiment på att göra en lätt-variant av den här typen som jag tycker värkar sympatisk, Bara den inte väger 200g...
17734_6fe7b10ae88d0b8bed9ca352471625a1.jpg

(Bilden är från Outnorth så brännaren på bilden är inte min...)

Planen var att ta en tunn men styv plast-skiva i stil med sån transparent förpacknings-plast för diverse små-prylar, och sedan täcka ena sidan med 50mm breda remsor aluminium-tejp. Även "gångjärnen" mellan plattorna får göras av alu-tejpen med förstärkning av vanlig 20-25mm bred "klar" tejp över skarven på baksidan.

Ett första experiment kom till av en slump när jag skulle kasta en tom Alladin-ask efter jul, och fick dom där 2 arken med någon slags wellpapp i handen. Av någon anledning fick jag för mej att dom var av plast och tänkte just slänga dom i plast-återvinningen när jag kom på att dom skulle gå att göra vindskydd av. Men dom är av papper, så även om vindskyddet blev bra tål det ju inte regn... Men det väger bara 19g.
Så tills vidare är jag ännu på jakt efter ett lämpligt plast-material...

Bollar just nu idéer i huvudet, men det ska bli en spritbrännare, ben och grytstöd har jag tänkt klippa till av trådgalge, vindskyddet är det stora frågetecknet, men det blir nog att klippa och forma aluminium från ölburkar och på något sätt integrera i stöden.

Det är just det sista "på något sätt integrera" som fattas, annars är planen klar. :)

Det var ett fint frittstående vindskydd du gjort, evt kan du göra det vattentätt med alu-tejp på båda sidorna, men vikten går väl då upp mot ca 30 g, kanske till och med över.
Nackdelen med fristående är ju tendensen att blåsa bort, därför vill jag ha mitt i en packe när det är monterat och klart.
 
...
Det är just det sista "på något sätt integrera" som fattas, annars är planen klar. :)

LOL... Spännande fortsättning följer...


På mitt ännu enklare vindskydd av ren alu-folie, som syns på bilderna på mitt ved-kök tidigare, har jag 2 tunna snören för att förankra det med. Helt nödvändigt. Det har inte en "tendens" att blåsa bort annars - det blåser bort... Blåser det inte bort behövs det inte.

Jag har 2 snören som förankras med en pinne eller sten, ett mot och ett med vinden, för den vänder alltid...

Det vindskyddet är faktiskt lite tyngre 24g. Det är visserligen lite större men samtidigt betydligt mjukare och flimsigare även om det har en förstyvning i dom vertikala kanterna. Det är mer stabilitet än vikt jag är ute efter med den nya varianten. Alladin-papper-experimentet var mest ett "proof of concept".
 
Caldera cone borde du kunna göra själv också. Min klarar faktiskt två grytor, men det blir en lite större glipa. Med lite händighet kanske du kan göra olika stora skarvbitar för att reglera diametern.

Inlägget skrivet med mobil
 
Var får man tag i sån där tunn fin titan eller rostfri plåt i lämplig storlek?

Kan man göra egna är det nog enklare att göra flera olika, anpassade för olika grytor. Att köpa en för varje gryta känns däremot lite surt...
 
Inte för att minska er experimentlust men jag har också lekt med olika varianter men kommit fram till att Caldera Cone är överlägsen. Jag kör gärna med gram cracker o esbit ( hett tips är att blåsa ut esbiten innan den brinner ut, då undviker man kladdet på grytan vilket förövrigt är lätt att gnida av i gräset.) Kul ändå att se era olika ideer.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.