hemmabygge I brist på is

I brist på is får man ta till annat och då inte ett par vanliga inlines. Lös häl skall det va. Jag har tidigare byggt mig ett par skate rullskidor men tänkte att ett par kortare sådana skulle passa bra som substitut för inlines. Jag har haft profilerna liggande ett tag men fick tummen ur att fixa till dem först nu och
ja de fungerar utmärkt även om jag kunde gjort dem än kortare ,en broms och stänkskärmar inte skulle va fel . (skatepjexor typ pilot med ordentligt stöd är ett måste)

här är en bild.

http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=10510
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Har bara kört ca 3 mil än så länge men jag tycker de
funkar bra. lätta att hantera och inte särskilt otympliga men om det är lite mer kuperat än i malmö skulle jag nog rekomendera en bromskloss.
 
Är rullmotståndet jämförbart med vanliga rullskidor?
Det finns lufthjul med sörre diameter, funkar på bättre grusvägar, och broms, framtaget för skate, har du testat det?

blasse w
 
nej rullmotståndet är som på ett par inlines ett par träningsrullskidor rullar klart långsammare.

Jo jag har provat rullskido rmed luft i hjulen men det är inget vidare för skate (för tunga och inget bett i frånskutet men riktigt bra för klassiskt på grus. Vad gäller bromsade skidor har jag inte provat det men hört mycket dåligt om det.

Med broms menade jag i mitt tidigare inlägg en bromspuck som på ett par inlines
 
om de rullar som ett par femhjulingar har jag inte koll på men de rullar på ordentligt jag har avsiktigt inte skaffat några kanonlager heller utan nöjt mig med det billigaste. Vad gäller profilen så är den
typ 40*25 mm (kommer inte ihåg exakt).

en fråga skulle det kunna finnas en kommersiell marknad för sådana?
 
Liknande har funnits

Siven; sa:
en fråga skulle det kunna finnas en kommersiell marknad för sådana?

Det har funnits liknande holländska och schweitziska konstruktioner. En nackdel med bara två hjul är att det blir mer kursstabilt och lite svårare av det skälet samt att fritionen i sidled blir sämre vilket kan minska accelerationsmöjligheterna.

Femhjulingar har därför dominerat i tävlingssammanhang.

Fördelen med bara två hjul och fyra kullager är förstås vikten.

Thure
 
vad jag förstått kör man med en helt annan teknik på inlines med double push och har därför inget behov av lös häl. Nä för tävlande är det nog inget inte för den vanlige inlinesköparen heller. Jag tänkte mer till en och annan vinteråkare som vill kunna komma igång tidigare och som vill köra med lös häl och använda sina vinterpjexor och komma så nära iskänsla som möjligt. Fördelen med två hjul är i min mening att man kommer ner närmre backen plus att man inte har alla hjulen rakt under foten vilket medför att att profilen dämpar en del vibrationer.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips