Helt utan färdplan.

Är det nån mer än mig som har lämnat färdplanerandet och bara packar och sticker ut utan att varken ta reda på väder eller bryr sig om att lägga en rutt i förväg?
När jag ska vara helledig från alla krav och måsten är det otroligt befriande att tom. lämna klockan hemma och bara dra och ge sig hän åt elementen. Förra senhösten gjorde jag en långtripp i ytterskärgården utan färdplan och fick uppleva både styv kuling och regn, och naturligtvis bleke och underbar lång dyning därute tillsammans med finväder.

Lite av tjusningen med paddlandet tycker jag är att ta dan och livet som det kommer utan att ha allt förberett, jag vet ju tex. inte ens om det går att tälta innan jag klivit iland på ön jag tänkt övernatta på. En natt sov jag tex. i en liten blockstensgrotta inkrupen i kronans sovsäck 2000 på en bädd av mjuk torr mossa med bara liggunderlaget under sovsäcken.

Spontanturer a,la "nä nu skiter jag i det här och drar ut i terränglådan" har faktiskt blivit bra mycket trevligare än långt i förväg planerade turer.
 
Låter iofs trevligt och befriande, men nej, så gör jag aldrig.

Brukar tvärtom dyka ganska djupt i kartor och väderprognoser dagarna före en tur och se till att någon vet var jag startar, ung. vilken rutt jag ska ta, och när jag förväntas vara tillbaka.

Planerandet är en del av nöjet och en del av säkerheten för mig.

Och eftersom jag jobbar heltid begränsas spontaniteten ändå av arbetstider och möjlighet att lägga in semester med kort varsel.
 
Nästan

Helt utan färdplan brukar jag inte åka iväg men.. jag är alltid öppen för ändringar i den planen som är upplagd..väder, humör och inte minst en nyfiken flickvän..(och ibland lite lat som vill ligga kvar på samma ställe) man får helt enkelt vara lite flexibel. funkar för mig:)

Sen jag började använda mig av gps som stöd i navigeringen så tycker jag det är enklare att bara paddla.. behöver inte bry sig lika mycket, man kommer hitta hem ändå.
 
Du är långt ifrån ensam, jag tar oxå allt som det "är" enda jag brukar bestämma är om jag ska vandra eller paddla ;) resten låter jag slumpen avgöra har ofta extra mat utefall att man bara inte vill gå "hem" riktigt än.
 
Då resonerar du ungefär som mig då, och ska jag vara ute 1 vecka så finns det mat för 3,,,,,,,minst. Jag räknar med att bli inblåst några dar, och en pocketbok extra packad i en ziplockpåse gör ju att det är mer än avstressande att bli "skeppsbruten" några dar. Cyklop och snorkel finns alltid med, det finns massor att upptäcka bara man ger sig tid till det.

En liten historia om hur det kan gå när man blir inblåst:
Jag hade paddlat i motvind och hög sjö, som bara blev högre och högre innan jag nådde ön som skulle bli mitt nattkvarter. Efter middagsbestyren började det regna så smått så jag tänkte vänta med tältuppslagningen tills det hade slutat eftersom det bara var regnbyar. Jag tog påsen med boken, ankarlinan ochpressenningsbiten jag har i absiden och gick i lä, spände upp den som en tarp, la mig i gräset med huvudet mot en tuva intill en tall, läste ett tag,,,,,,,,,och somnade.
Jag vaknade påföljande dag och konstaterade kallt att det går alldeles utmärkt att sova i en torrdräkt och utan tält. Jag hade sovit trots att regnet öst ner och dessutom sovit så gott och var utvilad så det var bara att fixa frukost, rulla ihop "tarpen" och sjösätta kajaken och dra vidare.

Tänk så det kan gå. :)
 
ja tydligen är torrdräkt aldrig fel : )

fast det är ju en kul ide att ersätta tält med torrdräkt. sen kan man väl bara ha ett paraply överhuvudet, med myggnät. sen borde man sova gött : )

förr körde jag med sånt där minitält som jag satte upp (1 båge) brevid kajaken.
ja satte upp å satte upp.... det va ju mer som ett sovsäcksöverdrag.
men det va rätt okej
 
Jag vet vilket du menar, hederliga "puppan" eller enmanstält 2000 som det heter i försvarsmakten. Jag har ett sånt men nackdelen med det under längre kajakfärder är att blir det skitväder så finns det ingenstans att torka ev. kläder men för 2-3 övernattningar på raken funkar det kanonbra. Ska jag vara ute längre tar jag mitt patrulltält, då kan jag bo kungligt en längre tid därute.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
heah Helt fotstöd / Pedalställ Paddling allmänt 8
srpp pinnstyrning; helt plötsligt trögt... Paddling allmänt 6
esra Jag är helt såld! Paddling allmänt 1
Carpe diem Helt grön!!! Paddling allmänt 1
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Flamingon Kajak på Ålandsfärjan utan bil? Paddling allmänt 16
khmd Höga stöd och roll utan lårstöd? Paddling allmänt 7
Kal-P-Dal En hjälte utan namn Paddling allmänt 20
farsi Paddling utan lyft Värmland Paddling allmänt 6
P-E Njord utan finesser... Paddling allmänt 37
softpocahontas paddla utan lyft i närheten av Örebro Paddling allmänt 11
igs Paddling utan lyft. Paddling allmänt 23
jazzmatsa hur deformerad kan en prijonkajak vara utan att tappa minnet Paddling allmänt 6
tjabo.andersson K2 utan roder? Paddling allmänt 7
hassex Årets första roll utan våtdräkt Paddling allmänt 7
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
torger Paddla utan att böja handleden på fasta sidan, är det möjligt? Paddling allmänt 23
Vandrare Utan kunskap i forsen... Paddling allmänt 4
nsvensson Flytelement till havskajak utan skott Paddling allmänt 11
wilhelm-tell Kajak utan serienummer? Paddling allmänt 5
gullegubben Klarälven utan lyft? Paddling allmänt 2
Köhlerstrand På- och avlastning av kajak från takräcke utan hjälp Paddling allmänt 2
Röjan Färdplan på nätet Paddling allmänt 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.