Helsport Svalbard

Jonathan

Gäst
  Hej!

Jag undrar om det är någon som vet något intressant eller har några erfarenheter av Helsports tält Svalbard, eller Helsports tält över huvudtaget. T.ex. om de är bra, vindstabila och vad de kostar.

Skulle vara kul om ni kunde dela med er av det ni vet, funderar nämligen på ett Svalbard 3 men vet varken vad det kostar eller var jag kan få tag i det.

Vänliga hälsningar Jonathan

Anonym från gamla forumet

Gäst
Rondaneerfarenhet

Hej!
Köpte ett Rondane 3 i år så har bara ca en veckas erfarenhet. Valde mellan ett sådant och ett Nallo 2 (pris och vikt ungefär desamma) och valde detta pga av den större absiden. Material och annat skall enligt uppgift vara likvärdigt. Det är ett lätt tält att sätta upp och man har plats att laga mat även då två säckar ligger i absiden. Man bör dock alltid använda linorna för att sträcka yt så att inner och yttertält inte tar i varandra.
Upplevde en natt med kuling där vi somnade in i regn och vaknade i 30 cm snö så den typen av strapatser är inga problem. Ttor dock inte att det är lämpligt för ren vintertältning då duken inte alltid går helt mot marken. Kan även levereras med stormmattor om man vill. Ett trevligt tält som jag hoppas skall bereda mig nöje i många år.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips