Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten?

Vem har högst kvalitet?

  • Helly-Hansen

    Röster: 1 33.3%
  • Haglöfs

    Röster: 2 66.7%

  • Totala väljare
    3
Tänkte köpa en ny kappsäck (eller duffelväska för ni som inte kan svenska), och XXL har två väldigt snarlika från Haglöfs (Cargo) resp Helly-Hansen (Duffel 2). Priset är detsamma så nu är det enda jag väljer utifrån kvaliteten.

Har någon någon uppfattning om kvalitetstänket hos resp märke?
 
Beställer du på nätet eller i butik så du kan klämma på dem? Samma volym i liter? Jag tänker om det är olika känsla i materialet, om det har betydelse för dig hur "styv eller smidig" väven är? Och om det är någon skillnad på typ inre fack/fickor, att man om man vill kan ta av "ryggsäcksremmarna", bärhandtag på sidan etc, vad du tycker verkar smart och bra för ditt användande. (Jag tog mig inte tid att söka upp dem på nätet och kolla.)

Jag har ingen kunskap om kvaliteten på den typen av produkter och den prisklassen, jag gissar bara att de kommer att vara ganska likvärdiga för normalt bruk. Vi har en typ 25 år gammal sån duffelväska på 80 liter från The North Face som har varit med lite överallt, den har fått något litet hål i hantering på flygplatser etc (plastpjäxor har många hårda vassa kanter så lär dig att packa in dem smart med den övriga packningen, om såna saker ska med) . Men även en snarlik från Stadiums märke Everest, den är typ 5 år yngre och har en lite annorlunda väv, men verkar också hålla bra.
 
  • Gilla
Reactions: d-b
En annan stor och viktig skillnad på denna typ av mjukväskor är blixtlåset och dess kvalite. Väven må vara hur tät och bra som helst men med en kass blixtlås är väskan ändå kass. Pris och kvalite brukar korrelera (hänga ihopa eller följas åt) ganska väl men ibland har man tur och hittar något som är både billigt och bra, samtidigt. Svårt att avgöra på distans och kanske svårt även i butik men lite kan man kanske se och känna om blixtlåsen redan i butik känns osäker. YKK brukar anses som bra kvalitet när det gäller blixtlås.
Värt att minnas är att blixtlåsen normalt inte är vattentäta, även om väven kan vara det - det finns även modeller med vattentäta dragkedjor.

/Patrik, ber om ursäkt om jag blandat genus för ordet blixtlås, det kan ju vara både uterum och neutrum, jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag föredrar
 
  • Gilla
Reactions: d-b
Endast med utgångspunkt i mina väskor så skulle jag välja HH.
Min HH i någon typ av galon har levt ett hårt liv men är fortfarande hel och tät, inklusive dragkedjan.
(Heter det inte duffelbag för er som inte kan svenska?)
 
Duffelbag, duffelväska, absolut!

Jag tycker detta är bra svenska ord. Mjukbag är lite vidare begrepp men passar hyfsat bra också.

Kappsäck för mej är lite ålderdomligt och är en liknande väska men inte med blixtlås och gärna tillverkad i läder, för mej är kappsäck mer som dessa:

/Patrik, som önskar att han, likt Pippi, hade en kappsäck full med guldpengar
 
Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten?
Tja, jag har många artiklar från Haglöfs (ryggsäckar bland annat) som är flera/många decennier gamla
men jag har bara två flytvästar från Helly-Hansen som är kvar från ungdomstiden (1984'ish - allt det
andra är borta) - så med mitt lilla statistikurval vinner Haglöfs kvalitetskampen fullständigt!

Men att det skulle gälla för nutida låglönelandsproduktioner med endast varumärket som identitets-
skapare tvivlar jag starkt på.
/Odd
 
Beställer du på nätet eller i butik så du kan klämma på dem? Samma volym i liter? Jag tänker om det är olika känsla i materialet, om det har betydelse för dig hur "styv eller smidig" väven är? Och om det är någon skillnad på typ inre fack/fickor, att man om man vill kan ta av "ryggsäcksremmarna", bärhandtag på sidan etc, vad du tycker verkar smart och bra för ditt användande. (Jag tog mig inte tid att söka upp dem på nätet och kolla.)

Butik, men det är ju svårt att bedöma kvalitet på sömmar, blixtlås och liknande från en rent okulär besiktning.
 
Pris och kvalite brukar korrelera (hänga ihopa eller följas åt) ganska väl men ibland har man tur och hittar något som är både billigt och bra, samtidigt. Svårt att avgöra på distans och kanske svårt även i butik men lite kan man kanske se och känna om blixtlåsen redan i butik känns osäker.

De kostar runt 800:-. Finns säkert dyrare men det är väl i alla fall inga billighetsprylar (90 l) för det priset.

YKK brukar anses som bra kvalitet när det gäller blixtlås.

Hur ser man märket på blixtlåset?
 
Jag tycker detta är bra svenska ord. Mjukbag är lite vidare begrepp men passar hyfsat bra också.

Kappsäck för mej är lite ålderdomligt och är en liknande väska men inte med blixtlås och gärna tillverkad i läder, för mej är kappsäck mer som dessa:

/Patrik, som önskar att han, likt Pippi, hade en kappsäck full med guldpengar
Screenshot_20220105-160326.jpg


Screenshot_20220105-160337.jpg


Sjösäck kanske är bättre än kappsäck (men kollar man kappsäck på Wikipedia och dess ursprung är kappsäck väldigt illustrativt), i synnerhet som syftet i mitt fall är just segling.
 
Jag lutar själv åt Helly-Hansen, mest för att jag är förbannad på Haglöfs i ett helt annat sammanhang: jag har en lätt skaljacka från Haglöfs jag mest använder för skridskor (= minimalt slitage). Nu har resårbanden åldrats och skulle behöva bytas ut men pga Haglöfs usla konstruktion så skulle det kosta mer än en ny jack!

(Resårändarna är fastsydda långt in i "kanalerna" de löper i = man måste sprätta upp hela kanalen för att kunna byta resårer, följt av att man syr igen dem igen. I alla andra "funktionskläder" jag har har man antingen en öljett och en stoppknop eller så är resåren runtgående (tex midja eller kapuschong) och man kan bara rappa ur den och sätta i en ny. När jag klagade hos Haglöfs på detta ryckte de bara på axlarna - "köp en ny jacka" var deras respons.)
 
Jag lutar själv åt Helly-Hansen, mest för att jag är förbannad på Haglöfs i ett helt annat sammanhang: jag har en lätt skaljacka från Haglöfs jag mest använder för skridskor (= minimalt slitage). Nu har resårbanden åldrats och skulle behöva bytas ut men pga Haglöfs usla konstruktion så skulle det kosta mer än en ny jack!

(Resårändarna är fastsydda långt in i "kanalerna" de löper i = man måste sprätta upp hela kanalen för att kunna byta resårer, följt av att man syr igen dem igen. I alla andra "funktionskläder" jag har har man antingen en öljett och en stoppknop eller så är resåren runtgående (tex midja eller kapuschong) och man kan bara rappa ur den och sätta i en ny. När jag klagade hos Haglöfs på detta ryckte de bara på axlarna - "köp en ny jacka" var deras respons.)

Är det bara ändarna som är fastsydda så räcker det väl att spräta upp i inre änden och sedan trä i nytt resår/gummiband - antingen dra i det nya mha det gamla eller köra "trixet" med att hasa sig fram några cm i taget mha ne säkerhetsnål fäst i nya bandet.
Är resåren fastsydda längs med hela kanalen är det däremot inte möjliga att byta skulle jag säga.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M_M Orange Helly Hansen köpes. Utrustning allmänt 0
Bero Skaljacka fjällvandring Haglöfs Astral vs L.I.M vs Tierra back up Utrustning allmänt 8
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
MarkusF Heder åt Haglöfs - finns det fler? Utrustning allmänt 7
US64 Haglöfs LIM Bield jacka Utrustning allmänt 0
marek Haglöfs Skuta Mid - erfarenheter? Utrustning allmänt 0
moon rider Ersätta Haglöfs Thight Utrustning allmänt 5
Björn H Bärsystem till Haglöfs Skarjaryggsäck Utrustning allmänt 4
superstruten Haglöfs Alaska Utrustning allmänt 1
Feroyn Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck? Utrustning allmänt 162
makkan77 Haglöfs L.I.M Susa 40L, erfarenheter? Utrustning allmänt 7
KristianMattiasson Lundhags leather grease till haglöfs Utrustning allmänt 4
robert.pf Ryggkudde Haglöfs Shosho 7000 Utrustning allmänt 0
Tord Hoppe Reparera/sy äldre Haglöfs ramsäck Utrustning allmänt 2
krille d haglöfs oxo Utrustning allmänt 3
UffeB Haglöfs Climber sacks Utrustning allmänt 2
liquidmonkey ryggsäck --> haglöfs Sumo VS Norröna Recon Utrustning allmänt 1
JohnnyL Tryckknapp på Haglöfs OXO Utrustning allmänt 1
rogermadsen Haglöfs Matrix 40 som handbagage på planet Utrustning allmänt 2
lida Dålig kvalité Haglöfs Roc 35 Utrustning allmänt 1
forslund Haglöfs för fjällräddningen Utrustning allmänt 7
JonasN "rynkiga" Haglöfs Solid lite Utrustning allmänt 3
shadowfire Haglöfs camera pouch Utrustning allmänt 7
niklas104 Dagens vara Haglöfs Mid Flex pants 707:- Utrustning allmänt 1
acr32 Lite nytt från Haglöfs Utrustning allmänt 24
Joakim Ambrosson Haglöfs VIP Sale - vad fyndade du? Utrustning allmänt 8
Jocka Haglöfs har en ny hemsida! Utrustning allmänt 14
ducken Haglöfs Sec Track? Utrustning allmänt 1
alle_nilsson Haglöfs Track Utrustning allmänt 3
Aknot Regnskydd till Haglöfs Alaska Utrustning allmänt 3
Gustav_Brogren_yahoo.com ALternativ till Haglöfs LIM Dunväst? Utrustning allmänt 7
Onedge Haglöfs lr Klättermusen? Utrustning allmänt 4
lordhelmet Haglöfs Shosho 8000 eller SEC 85 Utrustning allmänt 3
bergholm Var köpa Haglöfs utanför Sverige? Utrustning allmänt 7
bergholm Haglöfs på nätet? Utrustning allmänt 2
FB2204 Haglöfs LIM Ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Johan_olsson Haglöfs Alaska Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.