Hellemobotn - Vuojatädnobron: väster eller öster om Sieberjåhkå? Stibokbron?

Hej, delen av årets vandring är Hellemobotn - Vuojatädnobron. Även om sista beslut fattas på plats, kanske någon har tipps betr lämplig färdväg?

• Gå väster eller öster om Sieberjåhkå? Att gå över Gådotjåhkkås topp kunde vara roligt pga utsikten. Enklare våre kanske östsidan Sieberbuollda - Kutjaurebron. Synpunkter välkomna.
  • Har någon aktuell information om bron mellan Stibokjavrre och Galbejavrre? Äldre inlägg: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50513
  • Rähtjátjåhkå vadbar vid dess inlopp i Stibok, eller nära kåtan? (Jag försöker att undvika svåra vad pga familjen)
  • Öster eller väster om Suollogajåhkå när vi avviker söderut från Hellemobotn-Vaisaluokta-Stigen?
Hela vandringen kommer att bli Ritsem - Hellemobotn (möta makan där) - Stalo - Sulitelmaområde (om orken finns) eller Tarradalen - Kvikkjokk, Aug 8 - Sep 1. Vi värmer oss upp Jul 29 - Aug 7 på Sörmlandsleden Malmköping - Järna.

Mvh, Lukas
www.hikinginlapland.net

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Enkla utsiktsberg

Hej Kalle,

din underbar websida är ju orsaken att jag överväger Gådotjåhkkå som enkelt utsiktsberg vilken är lämplig för årets familjevandring (10, 13, 40, 40) :)

Jag kunde också tänka mig Álátjåhkkå eller Gisuris (sistnämnda beroende på kanske båtskjuts över Kutjaure). Enkelt måste det vara eftersom medan (delvis väglöst) fjällvandring med barnen funkade utmärkt i fjol (Abisko - Vistas - Nallo - utstickare Rabots - SIngi - Nikka) är dottern rädd av branta partier i blockmark.

Mvh, Lukas

[*]Rähtjátjåhkå vadbar vid dess inlopp i Stibok, eller nära kåtan? (Jag försöker att undvika svåra vad pga familjen)
Om jag minns rätt så gick jag över den mellan kåtan och inlopp. Var i alla fall en helt enkelt vad när jag var där (Inte djupare än mina Lundhags Kängorna högt).
[*]Öster eller väster om Suollogajåhkå när vi avviker söderut från Hellemobotn-Vaisaluokta-Stigen?
Jag gick på östra sidan på vägen ner.

Henning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips