heliskiing på Kebnekaise

Björkliden satsar med kraft inför vintern. Heliskiing basecamp kommer att erbjuda ett av Sveriges bredaste heliski-sortiment där spetsprodukten är 5-toppars lyft till Sveriges högsta berg Kebnekaise. Satsningarna är del i målsättningen att bli Sveriges bästa turistdestination år 2010.

http://www.freeride.se/content/1187/

Så dumt

Så idiotiskt! Det finns inte så himla många topptursberg med boende i närheten i Sverige. Kebnekaise har hela två STF-anläggningar i närheten, jättebra om man vill göra toppturer utan att behöva ägna kvällarna åt att smälta snö. Måste dom nödvändigtvis köra heli-ski från Kebnekaise då? Finns det inte andra fjäll?

Ja ja, det finns iallfall betydligt bättre toppturs-ställen i Norge. Men synd på Kebnekaise.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Klart kluven i frågan; det är förstås bra att de resurser som finns utnyttjas. På ett vettigt sätt. Där är väl Heliskiing ett bra exempel. Som det ser ut idag i Kirunafjällen kan man inte hitta ett berg med lutning under 45 grader utan skoterspår. Det om något är störande.

Förhoppningsvis kommer de satsningar som görs i Björkliden och Riksgränsen öka intresset för toppturer. Då kommer även fler att kräva att skotertrafiken sköts som den är tänkt: dvs att hålla sig till de leder som finns.

Å andra sidan är det mycket svårt att inte förstå varför man inte kan göra som i Norge. Förbjud skotertrafik i fjällen.

Å tredje sidan: så försvinner ju min unika egotripp av att få gå upp på topparna kring keb och åka ned. Men frågan är: har jag rätt att begära den unika möjligheten med konsekvensen att ett företag som satsar 100 miljoner på att bygga ut Björkliden inte kan satsa fullt ut?

Mitt svar är nej.

En annan aspekt är att tillstånd till att flyga i fjällen bör ges företag som satsar i kommunen där det flygs. Aktivitetsfixarna hade Abisko som bas för sin heliverksamhet ifjol. Mycket illa eftersom dom inte tillför fjällstationen mer än bäddplatser och ändå åker sönder bergen runt om. Dålig deal för alla - utom aktivitetsfixarna.

Vem mer kör Heliski?

Heliskiing på Kebnekaise är ju knappast nytt. När jag var där runt påsk 2001 så var det ett gäng som körde. Vi hann dock plöja upp isfallsglaciären innan dom, vilket känndes väldigt bra. Speciellt med tanke på att det var rekordmycket lössnö, nästan för mycket för så flack terräng och tunna telisar.

Hur måna företag är det som kör heliski i Sverige egentligen? Vilka är dom andra som kör i Kebnekaise?

Som jag fattar Emmas inlägg blir det Björkliden som kör detta i egen regi. Sedan finns ju aktivitetsfixarna. Riksgränsen har väl oxå en egen helikopter.

Borde begränsas på nått sätt.

Håller med om att det måste vara rätt gött att få lägga svängarna framför näsan på dom latmaskarna =)

heliskiing

Ja man kan ju tycka att heliskiing borde begränsas i Keb i alla fall...

Men de som åker helikopter mnissar ju uppvägen vilket ibland kan vara lika fantastisk som nervägen;-)

/medlem/album/db/cpic4592bbac5579c.jpg
På väg upp för Nygrens led på Keb mars 06

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips