Hej! Tips på cykling genom Afrika

Om man heter Peder och är besatt av att ständigt ha människor omkring omkring sig 24/7 och tycker det är intressant att aldrig få ha en lugn stund - så är Etiopien ett kanonland. Och om man dessutom har en slags politisk image som gör att man måste älska precis allting som kommer från ett visst land utanför väst så hjälper även det till att bygga upp en positiv sida som landet kanske inte förtjänar. Jag skiter i var människor kommer ifrån och behandlar alla lika oavsett ursprung . Och jag måste säga att så många idioter som i Etiopien har jag aldrig träffat på någon annanstans i något annat land. Rasism är extremt utbrett, tyvärr.

Om man heter Lars eller något annat och gillar lugn och ro, anonymitet, att inte vara ständigt i centrum, oprovocerat vålt mm - så är Etiopien det mest djävulska landet i världen ur rent vardagsperspektiv. Jag har aldrig varit så nära ren och skär galenskap som där.

Dock ett oerhört vackert land, intressant mat, enorm historia. Och jag brukar säga att resande ska vara jobbigt, smutsigt, påfrestande - det är då de största belöningarna kommer, de mest givande insikterna, de starkaste minnesbilderna. Mottagnadet man får är mycket intressant i sig. Och man träffar såklart supervänliga människor varje dag - det är bara att de ofta kommer i skymundan av de ovänliga.

Men starta inte ett privat krig när folk slänger sten, piskar dig, spottar på dig, rycker i dina cykelväskor, ger dig knytnävsslag när du cyklar förbi, sticker pinnar i hjulet etc. Du kan inte vinna. le, vinka eller ignorera.

Nämen Lars nu generaliserar du baserat på det lilla du vet om mig. Jag är varken besatt av människor eller ogillar lugna stunder. Dömer du länder lika snabbt som du dömer mig så förstår jag att det finns en del länder du ogillar skarpt.

Och nej, jag gillar inte allt och alla utanför "västvärlden". Några länder/regioner jag personligen inte skulle åka tillbaka till i första hand: längs kusten i Marocko, UAE och norra Kina. Och självklart gillar jag inte den minoritet av etiopierna som bråkar med turister, men jag föredrar att fokusera på den andra delen av befolkningen. Just den enormt häftiga naturen, goda maten och vackra kulturen tycker jag också vägde upp i detta fallet.

Sen är det precis som jag också skrev, och som du påpekar, att smaken är som baken. Gillar man tomma naturlandskap mer än människor är naturligtvis inte det etiopiska höglandet den bästa destinationen.

Dessutom är det som alltid med resor där man spenderar en begränsad tid i ett stort land och ett komplext samhälle, att varje besök är unikt i vad man upplever. Med lite tur eller otur kan alla länder vara fantastiska eller fruktansvärda. Ett exempel är att stenkastning inte alls förekom i låglandet mot Djibouti. Etiopien som land förtjänar att det nämns.

Håller med ang. "privat krig". När det var barn som betedde sig illa längs med vägen lyckades jag dock vissa gånger få bilister att stanna och hjälpa mig hålla dem på avstånd tills jag fått chans att cykla därifrån. Ibland var det ju tyvärr cykel+uppförsbacke mot vältränade herdepojkar med stenar. :)
 
Nämen Lars nu generaliserar du baserat på det lilla du vet om mig. Jag är varken besatt av människor eller ogillar lugna stunder. Dömer du länder lika snabbt som du dömer mig så förstår jag att det finns en del länder du ogillar skarpt.

Och nej, jag gillar inte allt och alla utanför "västvärlden". Några länder/regioner jag personligen inte skulle åka tillbaka till i första hand: längs kusten i Marocko, UAE och norra Kina. Och självklart gillar jag inte den minoritet av etiopierna som bråkar med turister, men jag föredrar att fokusera på den andra delen av befolkningen. Just den enormt häftiga naturen, goda maten och vackra kulturen tycker jag också vägde upp i detta fallet.

Sen är det precis som jag också skrev, och som du påpekar, att smaken är som baken. Gillar man tomma naturlandskap mer än människor är naturligtvis inte det etiopiska höglandet den bästa destinationen.

Dessutom är det som alltid med resor där man spenderar en begränsad tid i ett stort land och ett komplext samhälle, att varje besök är unikt i vad man upplever. Med lite tur eller otur kan alla länder vara fantastiska eller fruktansvärda. Ett exempel är att stenkastning inte alls förekom i låglandet mot Djibouti. Etiopien som land förtjänar att det nämns.

Håller med ang. "privat krig". När det var barn som betedde sig illa längs med vägen lyckades jag dock vissa gånger få bilister att stanna och hjälpa mig hålla dem på avstånd tills jag fått chans att cykla därifrån. Ibland var det ju tyvärr cykel+uppförsbacke mot vältränade herdepojkar med stenar. :)

Haha! Ja, jag håller med i allt du säger! Retas mest med dig (även om jag står för det andra jag skriver) och jag skulle naturligtvis ha gjort minst en sådan här: ;-)

Fast jag undrar ändå: Om du råkade ut för samma sak, med stenkastare och allt det andra, i låt oss säga Texas. Överviktiga vapenliberaler i cowboyhatt som slänger stenar efter dig utanför Macdonalds dag ut och dag in. Visst hade du då varit lite hårdare i orden? Kom igen nu, visa att mina förutfattade meningar stämmer! ,-) USA är ett fantastisk land som ofta blir dissat (oftast av folk från vänsterkanten, vad det verkar) med ord som Nää, jag skulle aldrig sätta min fot i USA.

Om du hör någon säga något sådant så hoppas jag att du även då säger Med lite tur eller otur kan alla länder vara fantastiska eller fruktansvärda. - det gör du väl? Peder? Peder? :)

Samma sak i South Omo Valley i sydväst btw. Ingen stenkastning eller annat trams där heller. Förresten var det inte stenkastningen jag störde mig mest på det var allt det andra. Mobbningen.

edit: Peder, om jag minns rätt så har du både cyklat och "backpackat" i Etiopien? Var det stor skillnad på bemötandet? Okej, när man bp:ar så är man ju mest i större och mindre städer - och städerna var ju lugna på alla sätt och vis. Men ändå: Var upplevde du stora skilnader när du cyklade mot när du reste med rygga?
 
Senast ändrad:
Haha! Ja, jag håller med i allt du säger! Retas mest med dig (även om jag står för det andra jag skriver) och jag skulle naturligtvis ha gjort minst en sådan här: ;-)

Fast jag undrar ändå: Om du råkade ut för samma sak, med stenkastare och allt det andra, i låt oss säga Texas. Överviktiga vapenliberaler i cowboyhatt som slänger stenar efter dig utanför Macdonalds dag ut och dag in. Visst hade du då varit lite hårdare i orden? Kom igen nu, visa att mina förutfattade meningar stämmer! ,-) USA är ett fantastisk lant f.ö som ofta blir sågade (av folk från vänsterkanten oftast, vad det verkar) med ord som Nää, jag skulle aldrig sätta min fot i USA Om du hör någon säga något sådant så hoppas jag att du även då säger Med lite tur eller otur kan alla länder vara fantastiska eller fruktansvärda. - det gör du väl?

Samma sak i South Omo Valley i sydväst btw. Ingen stenkastning eller annat trams där heller.

:)

Tyvärr kan jag inte bekräfta dina fördomar. ;-) Men jag kan väl erkänna att jag skulle föredra den mesta maten framför McDonalds alla dagar i veckan. Vad gäller Texas är det en plats jag gärna vill besöka framöver, inklusive övriga Nord- och Sydamerika. Jag kan godtroget föreställa mig att inte minst den amerikanska södern kan bjuda på fantastisk gästfrihet.

Just därför tycker jag det är så märkligt när resenärer ibland dömer ut ett land som Etiopien p.g.a. stenkastningen, då en sån åsikt egentligen är en sammanvägd värdering som varje besökare gör och som utöver fakta som stenkastning också baseras på individens personliga smak. Att döma ut stenkastning är en sak; att döma ut ett helt land en annan.

Det där med att vänstersympatisörer skulle döma ut USA som land förekommer i ungefär samma utsträckning som att högersympatisörer dömer ut Kuba. Det finns rötägg i alla grupperingar, inklusive vänstern.

Trevligt att höra att South Omo Valley var stenfritt. Således merparten av vägen söderut från Addis till Kenya? Hela låglandet?

Edit för svar på din fråga: jag upplevde endast glåpord; ingen stenkastning när jag backpackade. Glåpord ffa riktade mot kvinnliga medresenärer. Tror som du säger att det värsta finns på de minsta orterna.

Så en fråga till dig: har du någonsin hört någon etiopier förklara fenomenet och dess orsak(er) närmare? De gånger jag frågat någon så har svaret varit undvikande och utan ett bra svar. Är således fortfarande nyfiken!
 
:)

Tyvärr kan jag inte bekräfta dina fördomar. ;-) Men jag kan väl erkänna att jag skulle föredra den mesta maten framför McDonalds alla dagar i veckan. Vad gäller Texas är det en plats jag gärna vill besöka framöver, inklusive övriga Nord- och Sydamerika. Jag kan godtroget föreställa mig att inte minst den amerikanska södern kan bjuda på fantastisk gästfrihet.

Just därför tycker jag det är så märkligt när resenärer ibland dömer ut ett land som Etiopien p.g.a. stenkastningen, då en sån åsikt egentligen är en sammanvägd värdering som varje besökare gör och som utöver fakta som stenkastning också baseras på individens personliga smak. Att döma ut stenkastning är en sak; att döma ut ett helt land en annan.

Det där med att vänstersympatisörer skulle döma ut USA som land förekommer i ungefär samma utsträckning som att högersympatisörer dömer ut Kuba. Det finns rötägg i alla grupperingar, inklusive vänstern.

Trevligt att höra att South Omo Valley var stenfritt. Således merparten av vägen söderut från Addis till Kenya? Hela låglandet?

Edit för svar på din fråga: jag upplevde endast glåpord; ingen stenkastning när jag backpackade. Glåpord ffa riktade mot kvinnliga medresenärer. Tror som du säger att det värsta finns på de minsta orterna.

Så en fråga till dig: har du någonsin hört någon etiopier förklara fenomenet och dess orsak(er) närmare? De gånger jag frågat någon så har svaret varit undvikande och utan ett bra svar. Är således fortfarande nyfiken!

Ja, amerikanarna är ofta löjligt gästfria. Det kan nästan bli pinsamt ibland, som den gången vi fick låna ett helt hus en natt, av människor vi aldrig tidigare träffat. :) Fantastiskt vackert land också. Sen skulle det ju kunna vara ännu bättre såklart...

Tror egentligen ingen dömer ut ett helt land. Det är bara så mycket enklare att säga att "Etiopien är ett jobbigt land" istället för något mer korrekt. Självklart förstår folk att inte alla håller på med djävulskap. Men från Gonder till typ Konso highlands flera veckor söderut blev jag säkert utsatt för det ena eller andra ett dussin gånger varje dag. Sådant tär. Dock brukar jag aldrig avråda någon att åka dit. Det är ett fantastiskt land på många sätt. Hade människorna varit vänligare överlag hade jag gärna åkt tillbaka. Dock berättar jag såklart exakt vad som hände mig där, jag fick ju lite skit för att jag skrev så detaljerat på bloggen härom året. Förstår inte varför jag inte ska berätta om "min" sanning...?

Angående fenomenet så frågade jag en äldre man i en by som hette Dejen varför jag blev så illa behandlad varje dag. Han svarade exakt så här: "We don´t like outsiders here".

Jag begär verkligen inte att de ska stå i givakt eller så - men det är intressant att i Etiopien - enligt källor världens största biståndstagare genom tiderna - möts man av hånfulla kommentarer och stenar. I Laos - världens genom tidernas mest bombade land - springer barnen fram och skrattar och gör "high five" när man cyklar förbi.

Inte för att jag förespråkar bomber :) - men lite konstigt är det ändå. Hur fan kan det blivit så?
 
Ja, amerikanarna är ofta löjligt gästfria. Det kan nästan bli pinsamt ibland, som den gången vi fick låna ett helt hus en natt, av människor vi aldrig tidigare träffat. :) Fantastiskt vackert land också. Sen skulle det ju kunna vara ännu bättre såklart...

Tror egentligen ingen dömer ut ett helt land. Det är bara så mycket enklare att säga att "Etiopien är ett jobbigt land" istället för något mer korrekt. Självklart förstår folk att inte alla håller på med djävulskap. Men från Gonder till typ Konso highlands flera veckor söderut blev jag säkert utsatt för det ena eller andra ett dussin gånger varje dag. Sådant tär.

Angående fenomenet så frågade jag en äldre man i en by som hette Dejen varför jag blev så illa behandlad varje dag. Han svarade exakt så här: "We don´t like outsiders here".

Jag begär verkligen inte att de ska stå i givakt eller så - men det är intressant att i Etiopien - enligt källor världens största biståndstagare genom tiderna - möts man av hånfulla kommentarer och stenar. I Laos - världens genom tidernas mest bombade land - springer barnen fram och skrattar och gör "high five" när man cyklar förbi.

Inte för att jag förespråkar bomber :) - men lite konstigt är det ändå. Hur fan kan det blivit så?

En bra fråga. Skulle gärna få ett bättre svar än den där äldre mannens. Det måste ju finnas ett ursprung till beteendet och känslorna. Kanske är det bara en ovana vad gäller besökare långbortifrån, som snart kommer att förändras i globaliseringstider som dessa. Kanske har vi fått "uppleva" ett utdöende beteende? :)

Nu går jag och sussar för kvällen. Ser fram emot att en kunnig antroprolog här på forumet gett oss svar på detta mysterium när solen gått upp igen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2
Christian1 Kalmar - Skanör/Falsterbo Längs kusten, tips önskas! Långcykling 5
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Skeletor Malaga - Helsingborg.. Tips!!! Långcykling 0
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
rimn TIPS: Trafikverkets info om vägtyper etc Långcykling 12
wistrom !Tips! Polska Cykelvaskor! Långcykling 2
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
chicole Cykla i länder som Georgien, Ryssland, Armenien, Azerbajdzjan & Kazakstan. Tips tack! Långcykling 8
luktafotogen Tips om bra vägar i Telemark? Långcykling 0
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Bulgakov Tips cykelrutter lilongwe-zambia-botswana-namibia-sydafrika +klattring+oken Långcykling 0
Singulariteten Behövs en lång planeringstid + tips? Långcykling 3
Bjelka Sista minuten-tips Långcykling 2
dlridings Warma kläder (tips) Långcykling 7
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5
Zoomster Tips om langcykling i kina! Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.