Hede - Sveg?

Tjena!

Jag försöker få klarhet i om det är struligt att paddla mellan Hede och Sveg? Det ser ju sjukt trevligt ut från vägen när man åker bil. Men om det är väldigt strömt/forsande och mycket lyft så känns det kanske inte så aktuellt.

Om nån har en uppfattning om hur lång tid det kan ta i semestertempo så får ni gärna lämna en uppskattning.

/Fredrik

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Hej Fredrik!

Paddlade i Svegsjön i höstas.
En mycket vacker sjö med många vikar.
Det finns en fin naturcamping i NV hörnet där Ljusnan mynnar ut i Svegsjön.
Där kan Du lägga i.

Vi försökte även att paddla motstöms mot Hede men där var för stark fors. Den skulle jag inte vilja paddla utför.

Vekar vara flera större forsar utmed sträckan Hede-Svegsjön..

Hoppas någon kan mer om själva Ljusnan.

Vill du inte paddla Ljusnan där så vet Du att Svegsjön inte går av för hackor!

Hälsningar
Lennart

Okej, tack för inputen. Jag är i stora drag rudis på att paddla så strömt/forsande vatten känns inte akutellt. Synd för det ser sjukt lockande ut från bilen som sagt. Har åkt där några ggr nu på väg till och från Sonfjällets nationalpark, eller om det är reservat.

För försöka hitta en annan tur istället.

Mvh
Fredrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips