HB Evan, Naik, Unna

Dags att inköpa tält. 1 person 191cm, 95 cm sitthöjd.
Kollat på Enan, men sett videor på personer i min längd där innertält lägger sig över ansiktet, funkar ju inte sitta rakt, samt trång att gå in i innertältet, verkar det som på video iaf. Annars bra vikt.
Unna kan jag tänka mig, den skulle säkert passa perfekt, (längd/sitthöjd)men väger 2,2kg.
Niak ska visst vara ett lättare alternativ till Unna, vikt 1,8kg. Men varför har man då gjort det till ett 2-perstält? Hade ju känts bättre om de gjorde det till ett 1-pers tält. Hade säkert kapat några hg till då.
Tycker det är för stort spann i vikt/ytor på Evan-Niak.
Erfarenheter av desa tält, gärna från personer längre än 185c, då.

193L HB unna har jag men när det inte behövs så har jag ett HS Ringstind 2p sl på 1,5 kg lite mindre vindstabilt men 2 absider och bredare inv säljs inte nytt.
Fungerat i Jotunheimen och hardangervidda men förra året i Breeheimen hade det nog varit på gränsen.
Enan är ju en stor "sardinburk" sova är nog ok men bökigt att byta om.

Jag hade några 1p enklare och lättare på prov inne BA tigerwal ,MSR hubba nx,Nemo dragonfly de var ju rymliga nog för kortare turen och skulle jag rekommendera något av dessa är det det sista ev i 2p variant men då blir det endast 100-200 gr mindre än det lättaste jag har tidigare.
Går du med stavar i AL kan du kolla på amerikanska käpptält men inget bra val om du fryser.
Jag hade HB unna + Nemo al season R5 + Mountin equipment fireligt FP+900 410 gr dun+yttermaterial tot 810 gr + ylle underställ på sommaren och var inte för varmt någon gång.(+ bergans FP +850 2-300 gr dun när jag var i tältet med överkroppen utanför sovsäcken.
Den utrustningen har vissa på vintern iaf till - 5 gr jag hade nog ner mot +-0 och då 10-15 m/s utanför tältet

Slänger in ett alternativ till: Nallo 2. Enkelt och väldigt rejält. Samma vikt som Unna men du får absid och ordentlig ventilation.

Jag är varken lång eller hilleberian men slänger in ett lite annorlunda tält som min kamrat Carl André köpte i somras. Saxar lite från en postning han gjorde efter en vandring vid Rondane.

Durston xmid 2 solid vägde 1224 g med 10 tältpinnar och totalt ca 3 meter extra 2 mm lina. Gåstavarna, Black Diamond FLC carb 125-140 cm väger 385 g, så totalt 1609 g. Men stavarna hade jag tagit med även om jag haft ett kupol eller tunneltält. Puttes tält är ett Nallo 2GT. Stor absid - Morgonen när det blåste hårt gick jag över och lagade frukost där..Innertältshöjden är dock ungefär samma i Durston.

Finns dessutom i enpersonersversion.

Review https://www.adventurealan.com/durston-x-mid-2p-tent-review/ Finns mkt annat skrivet om det tältet på nätet. Ingång från långsidan tycker jag är en viktig komfortfaktor.

Thure

Kollat på Enan, men sett videor på personer i min längd där innertält lägger sig över ansiktet, funkar ju inte sitta rakt, samt trång att gå in i innertältet, verkar det som på video iaf. Annars bra vikt.
Jag använder Enan på ensamturer och har positiva erfarenheter om allt utom just utrymmena. Jag är 181 cm och känner att det precis räcker till för mig. Saknar framför allt en rymligare absid, men om jag vore en decimeter längre blev det problem därinne också.

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 9 kommentarer
Jag använder Enan, är 188cm lång. Är i princip Max längd för det tältet. Använder 183 cm uppblåsbart liggunderlag så fotboxen på sovsäcken inte tar i duken allt för ofta. Det blir mer marginal med cellplast.

Unna kan jag tänka mig, den skulle säkert passa perfekt, (längd/sitthöjd)men väger 2,2kg.
Niak ska visst vara ett lättare alternativ till Unna, vikt 1,8kg. Men varför har man då gjort det till ett 2-perstält? Hade ju känts bättre om de gjorde det till ett 1-pers tält. Hade säkert kapat några hg till då.
Tycker det är för stort spann i vikt/ytor på Evan-Niak.
Erfarenheter av desa tält, gärna från personer längre än 185c, då.
Hilleberg gör ju fantastiska tält. Men beroende på vilka aktiviteter du använder tält till kan valmöjligheterna öppna upp. Vill du verkligen ha Hilleberg ska du ha det. Fjällvandrar du kan det vara idé att kolla in lätta alternativ såsom Durston. Jag har själv gått igenom ett par varianter och är mycket nöjd. Men när jag paddlar åker mitt Allak fram då vikt spelar liten roll. Sitter bra i min Helinox Ground Chair i mitt Durston X-dome.

Vänligen
Johan 190 cm

Hilleberg gör ju fantastiska tält. Men beroende på vilka aktiviteter du använder tält till kan valmöjligheterna öppna upp. Vill du verkligen ha Hilleberg ska du ha det. Fjällvandrar du kan det vara idé att kolla in lätta alternativ såsom Durston. Jag har själv gått igenom ett par varianter och är mycket nöjd. Men när jag paddlar åker mitt Allak fram då vikt spelar liten roll. Sitter bra i min Helinox Ground Chair i mitt Durston X-dome.

Vänligen
Johan 190 cm
Tack. Intressant, kan vara ett alternativ, får läsa på mer.

MVH
Jens

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips