Hayes skivbromsar?

Hejsan!

Kackade min Cannondale F500 förra året och har cyklat en hel del och börjar känna att jag ska kasta V-bromsarna och trycka dit ett par skivbromsar istället.

Jag har bestämt mig för hydraliska bromsar och har kikat runt en del och hittat Hayes HFX-9 XC som jag tycker verkar var en mycket bra broms.

Någon som har någon input om den? Erfarenheter, bra/dålig, "varför väljer du inte xxx istället...". All feedback uppskattas!

/Nippe
 
kolla in Formula B4 SL hydraliska skivbromsar på
300 GRAM!!! för 2000 pix!
skulle nog tro att de är bättre än XTR skivbroms.
och BILLIGARE
finns på cyclecomponents.com men du måste beställa där.
Blir nog sådana till nästa år..

Jocke
 
Lika prestanda

Skivbromsarna är så pass bra idag att de flesta har lika bra prestanda och det som skiljer dom åt mest (när du cyklar) är faktiskt bromshandtaget.

Det är också lite skillnad på hur man luftar dom, så det kanske kan spela in i ditt val.

Annars tycker jag att XT, Hope C2, Giant MPH, Magura Marta och Magura Marta SL är riktigt bra skivbromsar allihopa. Jag har kört med dom och testat dom rejält. Avids mekaniska är den som är absolut lättast att justera när man monterar den.

Magura Marta (och SL) är däremot min favorit för dom var så snabba att köra in. XT tog all evighet.

En annan viktig sak är priset på reservdelar. Det är kanske inte alla som köt så, men på en månad har jag lyckats med två vurpor som sabbat delar på hojjen. Första vurpan böjde till bromsskivan så att den blev skrot och smashade till vänster bromshandtag. Där köpte jag ny bromsskiva. Andra vurpan böjde till höger bromshandtag så nu låter jag som en "shake, rattle n roll" i skogen. Skall köpa nya carbon handtag när jag tröttnar på dom jag har.

Reservdelar kan bli dyrt som sagt. Kolla pris och tillgänglighet innan du köper. Det finns inget värre än att tvingas bort från cyklingen bara för att man inte får tag på reservdelar.

/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.