Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Funderar på att försöka hinna paddla mellan Havstensund och Stenungssund nu i nästa vecka, men är lite osäker på tidsåtgången.
Någon som kan ge några bra tips på hur långtid det tar ungefär?
Vad är ett bra råd på paddelsträcka per dag?
Dvs ett ungefärligt mått!
När man går i fjällen så ligger fjällstugor med en dagsvandringsmellanrum dvs ca 15-20 km mellanrum. Vad är motsvarande mått för paddling?
Vad är ett bra råd på paddelsträcka per dag?
Dvs ett ungefärligt mått!
När man går i fjällen så ligger fjällstugor med en dagsvandringsmellanrum dvs ca 15-20 km mellanrum. Vad är motsvarande mått för paddling?
Det är väldigt individuellt men ett riktmärke kan ju vara det dubbla fast vädret kan ju också påverka en del åt bägge håll. Fyra dygn är väl annars ganska rimligt.
Ett speciellt ställe vad gäller väderpåverkan är ju f.ö. Tjurepannan - fullständigt exponerat för vind och våg från väster och ofta knepig "spegelsjö" (interferens) - som ni får paddla förbi strax efter starten.
Funderar på att försöka hinna paddla mellan Havstensund och Stenungssund nu i nästa vecka, men är lite osäker på tidsåtgången.
Någon som kan ge några bra tips på hur långtid det tar ungefär?
Jag skulle sätta 30 km om dagen som ett bra överslagsmått för dagsdistanser. Det kräver en normalrörlig person men ingen supertränad, och medger rejäla pauser och avslut före middagen varje dag.
Ett tips rörande Tjurpannan (som mycket riktigt kan vara besvärlig vid frisk vind från sydväst): Det går alldeles utmärkt att paddla in i Sannäsfjorden och så bära över Edsviksnäset, 1,1 km på bra skogsväg. Landningen i Sannäsfjorden är lite sumpig men inte omöjlig, sjösättningen på havssidan kan som kompensation ske från en bra strand.
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
4 kommentarer
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
6 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...