Havskajak vs. Surfski

Jag vill ha en kajak som man kan lugnt sitta o fika i även om det är lite rörelse i vattnet.

Och på en annan bog så vill jag kunna sidsurfa kontrollerbart om jag vill leka i bränningar eller blir överaskad där ute.

Då behöver jag också kunna klämma mig fast i kajaken på nått sätt.

Villken surfski ska jag ha då?

Sidsurfa kan du verkligen göra i en surfski, de är ju byggda för det. Och har du tillräckligt med stabilitet för att fika i kajaken så kan du nog göra det i de nya bredare surfskisen också..

Men missförstå mig inte nu, -jag håller med er och tycker inte heller att det är samma sak. Jag är nog inne på Peifens spår om att det är stor skillnad på att paddla surfski mot att paddla skäddakajak. Inte alls samma sak och det blir lite som att jämföra äpplen och päron (om vi nu ska ta till utslitna gamla talesätt.) Har själv paddlat surfski några år men längtar allt oftare tillbaka till min gamla grönlandspaddel och min långsamma havskajak.

Tyckte dock att det kunde vara intressant med en diskussion utifrån Fischers ställningstagande om att han slutar sälja VKV eftersom han hellre tur-paddlar i en surfski. Han har ju trots allt stor erfarenhet av paddling och har väl gissningsvis varit en ganska viktig återförsäljare för VKV med tanke på att de t.o.m. tillverkat en specialversion i hans namn; Fischer Edition.

Undrar förresten vad VKV tycker om detta. Fanns det ingen representant för dem härinne tidigare?


Edit: Och ja Peifen, en riktigt fet skäddakajak med mycket rocker från VKV vore grymt häftigt!
 
Sidsurfa kan du verkligen göra i en surfski, de är ju byggda för det. Och har du tillräckligt med stabilitet för att fika i kajaken så kan du nog göra det i de nya bredare surfskisen också.
Men om man ligger med kroppen nästan horisontellt i vågen och rutschar i sidled blir man kvar på en surfski då, och får inte vågen extra tag i sittbrunnen jämfört med ett slätt kapell.

Om du specifikt jämför med VKV:kajaker med raka köllinjer, enligt mig gjorda för östersjön där vågorna från västanvinden minskar när man närmar sig land, om det är den mera snäva jämförelsen så har jag personligen inga synpunkter eftersom jag inte skulle köpa en sådan kajak i alla fall.

Då lånar jag en motions eller sprintkajak på klubben istället, för att glida lätt nån gång ibland.
 
Men om man ligger med kroppen nästan horisontellt i vågen och rutschar i sidled blir man kvar på en surfski då, och får inte vågen extra tag i sittbrunnen jämfört med ett slätt kapell.

Om du specifikt jämför med VKV:kajaker med raka köllinjer, enligt mig gjorda för östersjön där vågorna från västanvinden minskar när man närmar sig land, om det är den mera snäva jämförelsen så har jag personligen inga synpunkter eftersom jag inte skulle köpa en sådan kajak i alla fall.

Då lånar jag en motions eller sprintkajak på klubben istället, för att glida lätt nån gång ibland.


Aha du menar så, då missförstod jag. Jag tänkte nog mer på diagonalsurfa i så fall. =)

Och nej, jag skulle heller aldrig köpa en sån typ av kajak. Är mer intresserad av kajaker med skädda.

Men fortfarande så tycker jag att det är intressant att Fischer helt dömer ut den traditionella havskajaken. Även fast jag inte håller med honom som sagt..
 
Men fortfarande så tycker jag att det är intressant att Fischer helt dömer ut den traditionella havskajaken. Även fast jag inte håller med honom som sagt..
Det kan väl vara kul att det finns många olika sorters kajaker. Det tråkiga är att många profilerar sig genom att nedvärdera andras grejer, och inte nöjer sig med att framhäva vad som är bra med de egna.
 
En gissning är att VKVs marknad har krympt mycket de senaste åren, och eftersom både han o Vitudden konsekvent tackat nej till mer konventionella ”brittiska” havskajaker, återstår kanske bara surfski. Som dels innebär en liknade paddling men också vänder sig till en delvis ny kundgrupp. Men som sagt, ren spekulation..

/ Ulf
 
Roll är bra om man är tränad och har en kajak med liten sittbrunn.

Men rollen kan misslyckas av diverse anledningar och i det läget är det lättare att ta sig upp i en surfski än i en VKV.

VKVs sittbrunnar är inte idealiska för rollar. VKV Måsen har dessutom rätt stor volym vilket gör det knepigare med självräddning då kajaken blir instabil om man ligger uppe på däcket eller gör cowboyuppstigning.

Thure
 
En gissning är att VKVs marknad har krympt mycket de senaste åren, och eftersom både han o Vitudden konsekvent tackat nej till mer konventionella ”brittiska” havskajaker, återstår kanske bara surfski. Som dels innebär en liknade paddling men också vänder sig till en delvis ny kundgrupp. Men som sagt, ren spekulation..

/ Ulf

ja han är ju affärsman med fysisk butik som måste gå runt. räcker väl att sälja ett par kanske tre nelo210 i enlagersplast på en vkv. tror han vill upp i volym. eller man får nog ändå ha det i åtanke iaf. Han gillar säker nelon, men han gillar den nog ännu mer om den säljer ännu bättre :)
 
En gissning är att VKVs marknad har krympt mycket de senaste åren, och eftersom både han o Vitudden konsekvent tackat nej till mer konventionella ”brittiska” havskajaker, återstår kanske bara surfski. Som dels innebär en liknade paddling men också vänder sig till en delvis ny kundgrupp. Men som sagt, ren spekulation..

/ Ulf

Ja, jag kan ha fel nu men gällande just VKV så tycker jag att man ser allt färre av dem ute på vattnet. Och när man väl ser en så är det ofta en något äldre person som paddlar. De kanske borde passa på att förnya sig lite och värna sitt varumärke innan det är "för sent" och de får rykte av att tillverka "pensionärskajaker". (Ber om ursäkt ifall jag trampade på någons ömma tår nu).
 
Vilka kajakmärken man ser ute beror nog väldigt mycket på vilken typ av paddling man själv ägnar sig åt. VKV är ju den ultimata långfärdskajaken, men man ser den naturligtvis aldrig surfandes vid Torö stenstrand.

Jag själv har nog paddlat 15.000 km i min VKV - och då endast på långfärd.
Sen har har jag alltid minst två kajaker till, en för snabb dagturspaddling och en annan för lek och roll.
 
VKV har varit dominerande i det övre segmentet av turkajaker sedan länge. Fram till och med 60-talet var de dominerande även bland racingkajaker.

Numera så finns billigare kajaker t ex rotationsgjutna som säljs i stora antal. VKVs kajaker har fortsatt bra andrahandsvärde. VKVs dilemma är kanske främst att det finns ett utbud av begagnade VKV i gott skick.

Unga kanske drar sig från att betala 25-35 000 för en ny VKV. Men det är billigt om man tänker på milkostnaden utslaget på ett par decennier.

I familjen har vi 5 VKV. Jag sålde en begagnad VKV Elite till en kille i 20-årsåldern i somras.

Thure
 
Vilka kajakmärken man ser ute beror nog väldigt mycket på vilken typ av paddling man själv ägnar sig åt. VKV är ju den ultimata långfärdskajaken, men man ser den naturligtvis aldrig surfandes vid Torö stenstrand.

Jag själv har nog paddlat 15.000 km i min VKV - och då endast på långfärd.
Sen har har jag alltid minst två kajaker till, en för snabb dagturspaddling och en annan för lek och roll.


Det var mest ett spontant uttalande efter mina iakttagelser från paddling i Stockholms skärgård. Men det är klart att du har rätt i att det skiljer sig beroende på var man paddlar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...