havskajak,takräcke

Nybörjarfråga:

Några frågor vad gäller att transportera havskajaken på takräcke.

1 Bör man köpa nån typ av dedikerad lasthållare till takräcket eller fungerar det bra att surra med stroppar/remmar ?

2 Hur långt får kajaken sticka utanför bilen ? Så man inte köper för lång kajak till för kort bil. Skall man ha röd vimpel ?

3 Hur många havskajaker får plats på takräcket på en
bil i golfklassen ?

Tack på förhand

Per
 
Lundman; sa:
Nybörjarfråga:

Några frågor vad gäller att transportera havskajaken på takräcke.

1 Bör man köpa nån typ av dedikerad lasthållare till takräcket eller fungerar det bra att surra med stroppar/remmar ?

2 Hur långt får kajaken sticka utanför bilen ? Så man inte köper för lång kajak till för kort bil. Skall man ha röd vimpel ?

3 Hur många havskajaker får plats på takräcket på en
bil i golfklassen ?

Tack på förhand

Per

1. Det är bra med t ex Thules hållare. Men det funkar även med hemgjorda om man är händig.
I nödfall kan det gå bra med lite sån där rörisolering på lastbågarna och spännremmar.

Om du bara har rails på din bil, så måste jag ändå rekommendera att du inte lastar kajakerna på tvären. Omkörningar blir onödigt komplicerade vid sådan lastning.

2. Tänk på att köpa en kajak som inte är längre än 24 m. Vimpel behövs om utsticket bakåt är 1 m eller nåt. Jag vet inte så noga, men jag vet att det även finns en formulering som säger att vimpel bara behövs om lasten inte är uppenbar eller lätt att upptäcka eller nåt. Jag har kajaker med roder. Därmed anser jag att mina kajaker är lätta att upptäcka. Detta talar också för att du ska välja en kajak med roder istället för skädda!

3. Jag har problem att få plats med två kajaker i bredd på min större bil. På den mindre går det nästan på tre, beroende på att lastbågarna sitter annorlunda. Om du nu har en viss bil och du vill ha på tre kajaker måste du nog mäta, och troligen går det åt såna kajakhållare som håller kajaken på kant. Jag tycker det är enkelt att lasta dem så att de åker på rätt köl, men det är lite mer skrymmande.
Tävlingskajaker är bra i fall du vill lasta många kajaker. Undvik breda kajaker generellt!


Du får nog fler svar än mitt, dessa tillsammans med mitt svar och liknande som du kan hitta här med Sök-funktionen gör att du har goda förutsättningar att ta ett kvalificerat beslut inom kort.
[Ändrat av Mezzner 2006-06-14 kl 23:15]
 
Kajak på tak

1. Beror väl lite grand vilken kajak du har men generellt bör du ha någon form av kajakhållare.
Min gamla oförstörbara Prijon kajak drog jag bara fast ordentligt med spännband.

2. Kolla på vägverkets sajt. http://www.vv.se Det står nog någonstans där. Bara du har tid att leta igenom den.

3. Beror på hur du lastar dem. 1-4st
 
Inlägg i slutetav maj

Taklast igen
För ett år sen ungefär så dök denna fråga upp igen, för vilken gång i ordningen vet jag inte. I stället för att "tro" och "gissa" sig till vad som gäller så fick jag detta svar från vägverket som ju handhar detta på riktigt.
Läs, begrunda och använd ditt egna sunda förnuft. Det är ju du som kör fordonet som ytterst ansvarar för säkerheten.

Ämne :Taklast

Hej!
Var nånstans kan jag få reda på, entydigt, vad som gäller för lastning på takräcke på personbil?
Vikter? Utskjutande delar? Framåt? Bakåt? Åt sidorna? Höjd? Markeringar?

Med jämna mellanrum väcks denna fråga i diverse forum. Och varje gång är det en massa "TRO" i svaren. Det lär ska finnas regler och förordningar, men de är sannerligen inte lätta att hitta.
Hoppas att på detta sätt, snabbt få ett uttömmande svar eller hänvisning till gällande bestämmelser.
***************************************************************************************************************************************

Reglerna för detta finns i Trafikförordningen SFS 1998:1276.
Några speciella regler för lastning på takräcke finns inte annat än de allmänt gällande reglerna vad last beträffar. Vill man ha uppgifter om eventuell last på taket får du i första hand kontrollera i bilens
instruktionsbok om tillverkaren har satt gränser för vad taket mäktar med.
Eventuellt kan också uppgifter finnas från takräckestillverkaren om hur mycket takräcket tål att belastas. Har du uppgifter från dessa bägge tillverkare måste du utgå ifrån vad biltillverkaren anger om vikt i första hand. Hur hög lasten får vara begränsas av den väg du kör på. Exempelvis högsta höjd när du skall in i en tunnel eller köra under en bro eller viadukt.
För övrigt gäller Trafikförordningen.

Trafikförordningen om fordons last: 3 kap.

78 § Ett fordon får inte lastas på sådant sätt att

1. förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindras, eller

2. föreskrivna körriktningstecken, stopptecken, lyktor eller strålkastare skyms. Förordning (2001:667).

79 § På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att
fara kan uppstå. Förordning (2001:753).

80 § Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan

1. utgöra fara för person,

2. orsaka skador på egendom,

3. släpa efter eller falla av fordonet,

4. orsaka störande dammbildning eller liknande,

5. försvåra körningen av fordonet, eller

6. framkalla onödigt buller.

Lasten skall vara fastgjord om det krävs med hänsyn till lastutrymmets eller lastens beskaffenhet.
Om det behövs skall lasten vara övertäckt.

Fordons last vid färd på väg


81 § Vid färd på väg får inte kedjor, rep, presenningar eller andra anordningar som tjänar till att hålla fast eller skydda lasten hänga lösa utanför ett fordon eller släpa på marken.


82 § Vid färd på väg skall lastens yttersta del vara tydligt utmärkt när lasten skjuter ut framför ett fordon eller mer än en meter bakom ett fordon. Som last räknas även redskap och utrustning som inte är fast monterad på fordonet. Last som skjuter ut mindre än en meter framför fordonet behöver dock inte märkas ut om den utskjutande delen tydligt framgår för andra trafikanter.

Under mörker, i skymning och gryning och i övrigt när det är påkallat av väderleken eller andra omständigheter skall lasten märkas ut

1. framtill med en lykta som visar vitt ljus framåt och med vita
reflexer, och

2. baktill med en lykta som visar rött ljus bakåt och med röda reflexer.

Reflexerna skall vara placerade så lågt att de kan återkasta skenet från andra fordons halvljus.


83 § Last som i sidled skjuter ut utanför fordonet och är mer än 260 centimeter bred eller skjuter ut mer än 20 centimeter utanför fordonet skall vid färd på väg vara tydligt utmärkt. Sådan utmärkning behövs dock inte om de utskjutande delarna ändå tydligt framgår för andra trafikanter. Som last räknas även redskap och utrustning som inte är fast monterad på fordonet.

Länk till trafikförordningen....
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm


Med vänlig hälsning

Bo Bröms

Var vänlig och redigera inte texten vid svar eller ytterligare frågor.
Ändringar i texten försvårar för oss att besvara e-posten på ett korrekt sätt.
 
"Problemet" är nog att - den förvisso korrekta och omfattande - lagtexten ändå lämnar utrymme för en hel del tolkningar och bedömningar.
Den tydligaste begränsningen som finns är nog kanske att man inte får överskrida totallängd 24 m.
Man får förstås bara köra så lång last ifall det går bra... men det är ju förstås en bedömning.

Om lasten ska märkas ut eller inte är mer oklart, liksom hur den ska märkas ut...
Vid mörker är texten ganska tydlig, vid normal sikt i dagsljus däremot ska lasten däremot - endast under vissa förutsättningar - var "tydligt utmärkt". Som jag ser det, finns många sätt att (med någorlunda rätt) hävda att man har en tydligt utmärkt last.

Finns väl tre saker att ta hänsyn till:

* man kan tappa kajaken
* man kan råka ut för att nån kör på den
* man kan få böter

Misstänker att den sista är extremt ovanligt oavsett flagga och utstick - i samband med kajaktransport.

Viktigare är alltså kanske att spänna fast ordentligt.
Dåligt surrad last är också nåt man kan få böter för, även om man även där får anstränga sig en hel del för att bli bötfälld.
När man lastar och spänner fast, kan man även få skador på både bil och kajak. Det undviks enklast om man är två som lastar och om man har riktiga kajakhållare.
[Ändrat av Mezzner 2006-06-15 kl 06:21]
 
Kalaskulan

Oavsett om det är strikt nödvändigt att märka den utstickande kajaken, är det helt klart lämpligt! Största risken för skador är troligen inte på landsvägen utan på parkeringsplatser osv. Människor som går förbi kan lätt slå huvudet i din kajak - och det är inte snyggt med blodfläckar på aktern...

Tips 1: Skaffa en orange plastkula av den typ som används för att märka ut fiskeredskap. Den är billig, lätt att hänga från kajakens akter, den syns bra och den är mjuk. Bonus: Du ser den i backspegeln när du manövrerar på parkeringsplatsen - en vanlig orsak till skador på taklastade kajaker är nämligen att ägaren själv backar på saker och ting!

Tips 2: Vid mörker, häng på en cykelbaklykta av LED-typ. Den är också billig, syns bra och räcker mer än väl för att uppfylla lagens krav.

hälsningar
Jens
 
barret; sa:
På grund av båtarnas(Reval)krökning i fören och aktern, så ser inte jag annat än att jag får på max 2 på min bil. Borde vara samma på en Golf.

http://www.kayaking.se/IMG_2530.JPG

Jag har en Golf II och kajaken ”rättvänd” (botten ner) på biltaket. Det finns inte plats för fler än 2 kajaker i bredd. Skulle man på något satt lyckas pressa in 3 st havskajaker, så överskrider man med stor sannolikhet högsta tillåtna taklast på 75 kg.

Per
 
3 lätt

Mats visar en bild där det tydligt går att se att han har 25 cm takräcke över på båda sidor om dessa två kajaker men säger säger ändå att 3 inte går(?).
Med hållarna annorlunda är jag säker på att du får dit en tredje. Jag har kört 3 kajaker på en BMW serie 1 många gånger det senaste året och det går fint, och den är inte större än en Golf.
Hållare för att ställa kajakerna på kant är det bästa om du behöver få dit så många som möjligt. Jag har kört med hållare för de yttersta kajakerna och en kajak i mitten på högkant utan hållare. Men som sagt, tänk på maxlasten...

Lycka till,
Niklas


[Ändrat av n_zackrisson 2006-06-21 kl 02:45]
 
Om man har "banankajaker" kanske man tjänar på att lasta dem på kant, men åt samma håll?

Beträffande lastbågarnas längd kan jag ju säga att möjligheterna att utnyttja den längden beror på vilken kajakhållare man har. Jag har ett par Thule 874 t ex, de går inte att montera annat än ordentligt innanför lasbågefästet, eftersom hållarens infästning mot bågen sitter så pass brett.
24161.jpg

VKV-hållare har ju en centralt placerad infästning och är därför mer flexibla, men samtidigt mindre stadiga och anpassningsbara.
 
Mezzner; sa:
Beträffande lastbågarnas längd kan jag ju säga att möjligheterna att utnyttja den längden beror på vilken kajakhållare man har. Jag har ett par Thule 874 t ex, de går inte att montera annat än ordentligt innanför lasbågefästet, eftersom hållarens infästning mot bågen sitter så pass brett.

Det beror även på vilken typ av lastbågar man har. Thule t.ex. har en fyrkantsprofil och en rundad.
På den rundade sätter man t.ex. kajakhållaren 874 i ett spår i lastbågens ovankant (som på bilden i inlägget ovan). Och då kan man sätta hållarna längs med hela ovankanten.
Sen blir det dessutom aningen mindre vindbrus med de rundade.

För två kajaker kör vi som regel med rundade lastbågar och Thules 874. För 3 kajaker blir det fyrkantsbågar och höjdlastare.
 
Då det inte fanns någon takräckshållare som passade min kanot då kanoten var ny, så gjorde jag en takräckshållaren själv.

Men det blev bakläxa direkt på det fösta exemplaret, då bredden var > ½ takräcksbågen. Men stadigt var det ;)

kanothallare_vit_gif3.gif


Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.