Havskajak pris?

Med den uppsjö av kajakmodeller och tillverkare det finns så är risken liten att konkurrensen inte stryt priserna till en nivå som är tämligen tillverkningskostnadsbaserad. Självklart finns de vissa som har större inslag av marknadsföringskostnader i självkosten, men det gäller (liksom momsen) alla andra konsumentprodukter också.
 
En båt kommer lastad

Vad kan det kosta att skicka en kajak från Kina till Sverige? Hur många kajaker får man in i en 20-fots container?
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tja, att skicka en kajak genom Sverige kostar t ex 2 000:-

Att starta tillverkning i en annan världsdel är däremot betydligt dyrare.
 
En 40-fots container är 12,036 meter lång invändigt. Dörren är 2,34 m bred och 2,28 m hög så även om containern är lite större bredd/höjd så är dörren en begränsande faktor vid lastningen.

Den rymmer alltså ca 4-5 kanoter i bredd, 4 i höjd och 2 på längden = 32 - 40 st. Vad en containerfrakt kostar har jag ingen aning om.

Joel XX beställde förra året en Revolution 46 från Ungerska Pörnyeszi. Kanoten kostade 990€, trälåda 130€ och frakten 900€. Då var det lastbilsfrakt av en kanot till hans dörr. En full containerfrakt borde bli 20-30% av detta per kanot (beräknat med hjälp av en aborrfena ;-).
 
i en 40 fotare går det in runt 65 fullstora kajaker
eller ca 85 mindre kajaker.
man lägger kajaerna så att dom ligger omlott, så går det in väldigt många flera...
 
i en 40 fotare går det in runt 65 fullstora kajaker
eller ca 85 mindre kajaker.
man lägger kajaerna så att dom ligger omlott, så går det in väldigt många flera...

Oavsett material så är kanoterna känsliga för plastisk deformation. Så om någon travar in 85 st i en container så vill jag förmodligen inte handla en sådan. Ska ni handla av någon som får slita ur kanoterna ur en container så ta av plasten och inspektera formerna. Nästan säkert ser den inte ut som när den lades in i containern ;-)

De riktigt seriösa leverantörerna har tom lådor som skydd med skum i hörnen så att det går att lasta kanoterna ovanpå varandra utan att de skadar varandra.

Tror du inte på mig så lägg en plasthink på sidan och lägg en tegelsten på den i en månad. Kolla sen hur hinken ser ut.
 
Man måste ju skilja på vad man lägger ut och vad det kostar. Om du köper en kajak för 20 000 så har den INTE kostat 20 000. Vad den har kostat vet du först den dag du säljer den.

Min förra kajak köpte jag för 32 000 SEK. Skulle jag sälja den idag skulle jag nog få c:a 20 000 SEK. I kajaken har jag tillbringat c:a 1 500 paddeltimmar. Det ger en kostnad på (32 000 - 20 000) / 1 500 = 80 öre per timme...

Är det dyrt?

Jämför med att jogga (som anses vara billigt). Ett par schyssta joggingskor kostar 1400 spänn (för ingen köper ju begagnade joggingskor). Om du skulle ha samma timkostnad skulle du behöva springa 1 750 timmar med dom, dvs 2 100 mil (om du springer milen på 50 minuter). Joggingskor håller INTE för att springa så långt...

Att paddla kajak är alltså markant billigare än att jogga (även om du skulle räkna med uteblivna ränteintäkter på det kapital du binder i kajaken skulle det fortfarande vara billigare).

Om du tycker 80 öre per timme är för dyrt så köp en begagnad kajak.
 
Kan bara hålla med er ;-)

Har haft både segelbåt å motorbåt å vad dom slukade pengar! Båtplats(+insats) upptagning/sjösättning,vinterförvaring,försäkring,segel,vårutrustning,bensin/diesel mm
Var max ute ca 20-30ggr på sommarn!
Kajaken kostar mig knappt nånting,lite vax 1 ggr per år +försummbar värdeminskning om man håller den fin! Paddlar året om å hade ca 150 paddeldagar 2008 ;)

/Janne
 
Oavsett material så är kanoterna känsliga för plastisk deformation. Så om någon travar in 85 st i en container så vill jag förmodligen inte handla en sådan. Ska ni handla av någon som får slita ur kanoterna ur en container så ta av plasten och inspektera formerna. Nästan säkert ser den inte ut som när den lades in i containern ;-)

De riktigt seriösa leverantörerna har tom lådor som skydd med skum i hörnen så att det går att lasta kanoterna ovanpå varandra utan att de skadar varandra.

Nej, så där är det inte riktigt.
Med hjälp av ställningar inne i containern så bygger man upp flera våningar.
så de tär inga problem att lasta väldigt många kajaker i en container. Så gör man rätt så tar kajakerna ingen skada av att fraktas över halva jorden.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips