Havskajak i Dalälven

I helgen var jag och paddlade fors i Dala-Floda och pratade med en instruktör från Kajaktiv om möjligheten att ta sig därifrån hela vägen ut till havet. Han trodde att om man sjösatte från Mockfjärd några kilometer ner där forsen slutar så borde man kunna paddla hela vägen ut till havet utan att stöta på flera forsar.
Detta tänkte jag vore en härlig resa med havskajak! Sträckan är omkring 240 kilometer vilket vore ett spännande äventyr inför nästa sommar.
Min fråga är, är det nån som paddlat denna sträcka? Finns det flera forsar längre ner längs älven? Finns det andra faror/hinder att tänka på?
/Fredrik

Det är gott om kraftverk i Älven, från havet räknat och uppåt är det: Älkarleby, Söderfors, Gysinge forsar ,Tyttboforsarna, Näs kraftstation, Avesta kraftstation, SSAB Borlänge, och sedan vet jag att det finns fler som jag missat. Men det är klart, det går att lyfta, såklart.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips