Harexplosion i Kalix. Fler i Norrbotten som har märkt det?

Dom senaste dagarna så har jag sett hur många skogsharar som helst i trädgården och dess omgivning.
10 olika harar jag sett hitintills i trädgården och dess omgivning. :D Dom var i farten redan tidigt idag på morgonen och dom är i farten nu också mitt på em.
Är det någon mer i Kalixtrakten eller i Norrbotten som har märkt detsamma? Det är ju ett gott tecken efter harpesten som vi har haft. :D

Ännu en jösse framme och skuttar mitt på em. nyss. Nr 11 idag.:)
 
Jobbar på SSAB i Luleå och där har vi alltid mycket harar men har faktiskt noterat en ökning i år. Såg 7 harar inne på området när jag var på väg hem en kväll. Alltså inom loppet av 10 minuter. En såg jag på väg mot bilen på parkeringen. Den satt och åt på något bara nån meter ifrån mig, helt obrydd.
Kanske inga skogsharar men ändå.
Har också noterat att det är storväxta.
 
Märkligt kör 20 mil uppåt från Luleå då och då till stugan i Kalixälven och har inte sett en enda dopad hare efter vägen? För 2 år sedan fanns det hur mycket som helst med harar efter vägen?
 
Jobbar på SSAB i Luleå och där har vi alltid mycket harar men har faktiskt noterat en ökning i år. Såg 7 harar inne på området när jag var på väg hem en kväll. Alltså inom loppet av 10 minuter. En såg jag på väg mot bilen på parkeringen. Den satt och åt på något bara nån meter ifrån mig, helt obrydd.
Kanske inga skogsharar men ändå.
Har också noterat att det är storväxta.

Jag tror att det skogshare som du har för tyskharen/fältharen finns det inte många utav här uppe. Dom är inte gjorda för att klara vintern. Första var här uppe i jan. förra året. Se länk.
https://www.jaktjournalen.se/sveriges-nordligaste-falthare/
https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/...rrbotten-någon-som-har-mer-obs/?_fromLogout=1
 
Senast ändrad:
Märkligt kör 20 mil uppåt från Luleå då och då till stugan i Kalixälven och har inte sett en enda dopad hare efter vägen? För 2 år sedan fanns det hur mycket som helst med harar efter vägen?

Ni kanske fick harpesten senare upp dit än vad vi fick vid kusten. Bara en gissning.
Har det blivit någon lax ännu?
Kompisen här hemma har inte fått någon ännu. Sist jag pratade med honom var i tisd. Då hade han haft på en stor en som ville något annat och drog ut i forsen igen.
 
Nä ingen lax ännu..har inte sjösatt båten ens än och väntar på snösmälltnigen i fjällen skall komma och den brukar komma i juni och det spås bli besvärlig på grund av den enorma snömängden i fjällen...kanske som 1995?
 
Inte bara mycket hare, men mycket skogsfågel också.
Var ute och körde grusväg ett par timmar både fre och lör kväll i Ö Norrbotten förra veckan. Fre över 30 orrar, tjädrar, järpar och lör kväll 42 st! Men nästan bara hönor, såg sammanlagt 4 tuppar båda kvällarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.