Hårdhet på spann

Hej
Min fundering är om turskidor liksom längdskidor har olika spann? Finns det tex för Åsnes Rago 205 cm långa olika hårdheter på spannet? Om det inte är så, vet någon om tex E99 har hårdare spann än Rago (Amundsen/Nansen) vid en viss given längd eller är det tvärtom? Hälsningar JO

Jo spennet er forskjellig på forskjellige skilengder, men også innen samme lengde kan det skille mye. Hvis du ser på skikonkurranser så ser du ofte at de tester ski. Den som testet nå sist som ble vist på norsk TV var Bjørndalen som hadde mistet sitt beste skipar.

Hvis du er hos en god sportsbutikk skal de ha et spesialapparat til å teste skiene. det er en helt flat plate som du står på oppå skiene, og så tar de papirtesten. Da finner du smørelomma. Husk å ha omentrent den vekt som du skal ha når du bruker skiene. Dvs for treningsski bare vanlig treningstøy, for turski en ryggsekk med den vekt du vanligvis regner med å bære.

Jeg vet ikke forskjellen mellom de merkene du nevnte, men jeg har Rago og kona E99, så jeg burde vel vite om det. Men vekta oss i mellom er forskjellig;)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

avslutad210712

Gäst
Hej
Min fundering är om turskidor liksom längdskidor har olika spann? Finns det tex för Åsnes Rago 205 cm långa olika hårdheter på spannet? Om det inte är så, vet någon om tex E99 har hårdare spann än Rago (Amundsen/Nansen) vid en viss given längd eller är det tvärtom? Hälsningar JO

Ja och nej.

Eftersom frågan varit uppe och diskuterats tidigare ställde jag frågan till Åsnes direkt eftersom jag tyckte att de är de som har bäst koll på läget. Klistrar in svaret jag fick. Sedan tycker jag att det är lite svårt att hitta ett spann på en turskida som är rätt om man ibland kör med pulka och ibland med en tung ryggsäck.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hei

Alle ski er laga like i hårdhet som eit utgangspunkt, men p.g.a. trekjerne kan det verte noko forskjell i spennet, eller at ein merkar at nokon ski kan vere tyngre å presse saman i spennet.

Mvh
Åsnes Ski AS
Kåre Eimind
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips