Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså

Hej.

Har skaffat en sån antenn RA45 till min Vista. Har bara testat lite, men tycker den inte gör så stor skillnad. Trodde ju i min enfald att det skulle finnas nån sugkopp eller så på antenkroppen. Men där är bara en slät baksida. Så hur skall man kunna sätta fast den på t ex bilens tak, utan att limma fast den permanent?? Tips på det tack!!

Har bara testat den i bilen, med 12 alltså, så där är det ju inga frågor. Men hur matar man den då man har den i fickan? pillar man ihop ett el två 9V batterier som kopplas på en sån 9V-kontakt, som i sin tur har en kontakt som passar på en man löder på sjäälva antennens matarsladd?

Jag fick förresten inte ett enda papper med på antennen, så jag har inga specar alls om strömförbrukning eller spänningar mm

Om man har den i t ex bilen, finns det någon risk att det blir konflikt mellan de två olika antennerna, Vistans egen och RA45?? Med tanke på längden på RA45-kabeln så torde de två antennerna kunna ge olika infå om positionen!?

MVH Tony

Hej!
Vart har du köpt antennen? Säljaren borde kunna förse dig med infoblad och en del annat som du undrar över. Solsidan säljer den ju t.ex. i Sverige: http://www.soltek.se/gps/gpsantenner.htm Är det därifrån du köpt den?

Jag har en extern antenn av annat slag och den är magnetisk på undersidan, bara att sätta på biltaket, håller fast i skapliga farter!

Mina erfarenheter är inte bättre noggrannhet med extern antenn i skogen, däremot stadigare signal/jämnare värden i tätare skog + behöver inte gå med GPS-en rakt upp hela tiden.

Gällande strömmen så verkar det inte finnas några alternativ till 12 volt för din antenn, bara att löda batteripack med andra ord... Verkar vara gjord endast för bil-båt-flyg-användning, inte skogsvandring.

Hör gärna av dig om du får några uppgifter, det vore intressant att veta vad leverantör/tillverkare har att säga!

Hälsningar Stefan Nilsson

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Men Tony ...

Har Du glömt all info om RA-45 som finns på en tidigare tråd: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12180? Där finns bl.a. adressen till tillverkarens produktblad. Antenn-enheten har en inbyggd magnet. Ett 9-voltsbatteri, en standardkontakt till batteriet, två flatstiftshylsor, ett cigarrettändaruttag (kolla med voltmeter i bilen vad som skall vara plus- och minuspol) och en låda av papp eller plast blir strömkällan om man inte har 12 volt. Det standardbatteri som jag hittills har förbrukat räckte nog omkring fem timmar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips