Har ni någon preferens för typ av fjällnatur

Låt mig ställa en märklig fråga: har ni någon speciell preferens för en viss typ av fjällnatur att befinna er i?

Jag vet t ex. att det finns gansja många som ser fjällskogen som ett nödvändigt ont, och helst ser till att fjällvandringen till 100% är över trädgränsen. Helst vill dessa befinna sig i en högalpin stenskravelmiljö nära glaciärer och snölegor och höga pass.

Själv är jag inte fullt så våghalsig: jag älskar fjällen men trivs bäst i mysigt gröna dalgångar och kalfjällsplatåer närmare trädgränsen. Idealmiljön för mig vore lågfjäll och typ vandra i nån flack udal med enstaka träd och lite mer blommor och liv från fåglar och sånt

När man kommer upp högre, och det blåser kallare och blir mer kargt och grönskan försvinner trivs jag nte lika bra.

En annan favoritmiljö är bergen i södra norge där skogen innan kalfjället består av barrskog. Jag har ingen aning om varför jag gillar detta . Men av nån anledning föredrar jag denna fjällnära skog mer än fjällbjörkskog. Det är väl nåt barndomstrauma eller nåt...

Har ni nån speciell preferens på miljöer ni gärna vill befinna er i i fjällen?
 
en fjälläng, gräsunderlag, smörbollar, lättgånget, sen får det gärna vara dramatiska fjäll runtomkring, men som vandringsunderlag älskar jag den mjukare lite mer låglänta fjällängen. Ta tex Syterskalet, dramatisk U-dal, men lättgången dal.
 
Det är när jag kommit ned från kalfjället och in i skogen som jag känner att jag kommit hem.

Därför är en tur som blandas av kalfjäll och skog om vartannat bäst.

Är man högt upp och inte ser några träd så ler man av den anledningen men så fort man ser första trädet långt där nere så ler man av en helt annan anledning :)

Mvh Johannes
 
För turer där fokus är på flugfiske är det björkskog eller gränszonen mellan kalfjäll och björkskog som gäller. För turer där fisket är sekundärt är det kalfjäll som drar mest, gärna högplatåer där man kan röra sig lite fritt.
Sen är jag lite svag för riktigt karga högalpina dalgångar - även om allt för stora fält med storblockterräng kan bli tröttsamt, särskilt i regn.
 
Jag håller kalfjället högst, och går gärna en vandring där det mesta är över trädgränsen. Men det måste inte vara stenskravel, det får gärna vara fjällhedar med grönska och blommor. Jag har inget emot fjällbjörkskogen heller, förutom insekterna, men skog får jag så det räcker hemma.
 
Inte skog. Alldeles bestämt...
...högalpin stenskravelmiljö nära glaciärer och snölegor och höga pass...
...eller nja, det får gärna vara maffiga granitväggar i stället för stenskravel, hellre "över" än "nära" höga pass, hellre kamvandringar och toppbestigningar än traska på nere i dalgångarna.
Nä, mitt mål med det hela är vida vyer, karg dramatik och mycket luft under fötterna.
De stora u-dalarna är helt klart mäktiga att se på - uppifrån ;)

(skrivet på väg till Tatra :))
 
Senast ändrad:
Fjällheden är fin. Nog för att det är mäktigt med högfjäll, men jag vill ha jord under fötterna. Godartade myrar är också helt okej, men där känner jag alltid att jag måste vara på min vakt.

Sen är det ju toppen att vara på toppen så att säga. Man dras ju uppåt, och jag har lyckan av att inte tröttas av backar i måttligt tempo.
 
I den svenska fjällvärlden föredrar jag helt klart de mer gröna områdena framför svarta stenöknar. Det får gärna vara höga, dramatiska toppar i närheten även om intresset att gå upp på de är lågt - jag är en dalkrypare innerst inne.
Av skogsmiljöerna trivs jag bäst i den mer öppna björkskogen.

Ska jag summera det så innehåller den bästa vandringen lite av allt om vi pratar terräng/miljö.
 
Jag är lite lättad att det iaf finns några dalkrypare bland inläggen.
Jag vet att det är dumt, det är ju en personlig smaksak, men ibland kan jag få nån sorts känsla av att vara "feg" inför vissa fjällmiljöer.

Det är lite av en glidande skala där förtjusning över landskapet i viss mån paras med "skräck". Det är däri lockelsen och det vackra delvis ligger för min del. Det upplever jag en smula av även på kalfjället men i något mer behaglig form längre ner på höjdkurvan.

Kul det där med vilka miljöer man har "inprogrammerat" att gilla. I icke-fjäll miljö i låglandet blir jag väldigt glad åt att hoppa runt på de där stenhällarna på toppen av berg. Ni vet: gles impedimentskog och berg i dagen. Hällmarksskog. Jag antar det är präglat av uppväxt i Ångermanland. Jag saknar den naturtypen som fan här i Skåne och blir märkligt glad i de miljöerna.
 
Kul det där med vilka miljöer man har "inprogrammerat" att gilla. I icke-fjäll miljö i låglandet blir jag väldigt glad åt att hoppa runt på de där stenhällarna på toppen av berg. Ni vet: gles impedimentskog och berg i dagen. Hällmarksskog. Jag antar det är präglat av uppväxt i Ångermanland. Jag saknar den naturtypen som fan här i Skåne och blir märkligt glad i de miljöerna.



Jo, som bergslagspöjk tycker jag att allt annat än blandskogsplantering är lite, lite fejk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
davidwembrand Någon som har lust att följa med till Sylertraversen Fjällvandring 3
wallewallman Montans i aug-sep. någon som har lite info? Fjällvandring 1
pergit Har någon upplevt en tältnatt storm? Fjällvandring 7
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...