Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum?

Jag ligger i tält när jag vandra och cyklar och vill gärna kunna göra det året om. Vill ha ett tvåmanstält då jag helst är ute med någon annan, men det händer att jag är själv. Min fråga är ifall det finns någon som har erfarenhet av Hilleberg Kaitum (2,7 kg) och ifall det är att ta i att köpa ett så stort och komfortabelt tält. Kanske gör jag mig bara en otjänst när jag ska behöva släpa på den extra vikten jämfört med t.ex. Nallo 2? Eller med andra ord, är komforten så mycket bättre att det är värt de ca. 700 gram som Kaitum väger extra? Idag har jag ett McKinley Northligt (2,9 kg) 2 som börjar gå sönder. det funkar ok, absiden är stor men innertältet är lite i minsta laget när man är två och jag som är 187 lång har ofta fötterna i tältduken fram... Vad säger ni?

Jag valde bla mellan nallo2, nallo 2GT och Kaitum. Tillslut köpte jag Kaitum i juli. Ventilationen är suverän, inga problem att få ett fint korsdrag om man vill, slippa klättra över packning, laga mat i en och packning i en annan (fördelar med två absider)Jag som är 174 hade ca 40-50 cm marginal i lägnd. kolla på HB hemsida för exakta mått. GOTT om plats för två både i sida och längd. Har hört/läst att Nallo har lite problem med ventilation och kondens pga ventilations lösningen i nederkant. Har hitils sovit 8 nätter i tältet. Kolla recentionen stora tälttestet i Utemagasinet (majnumret?) Kan mycket gärna rekomendera tältet speciellt pga dess rymlighet

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tält

Kolla även på Stalon som finns hos Hilleberg på deras outlet sida med 20-30%rabatt, där slipper man också kliva över varandra när man skall ut dock lite tyngre, även Vaude gör prisvärda tält finns hos Getout, lycka till, nöjd både Vaude o Hilleberg ägare

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips