Har min torrdräkt slutat andas

Lägg jackan på golvet med ryggen upp, ställ en plasthink inne i den och tryck ner en del av ryggtyget i hinken. Slå en rem runt hinken som håller kvar jackan och häll en liter vatten i hink/jackan. Låt det stå en timme och sen kollar du om det fuktat igenom. Det blir inga 10.000 mm VP men en första grovkoll.

2 timmar med 5 liter vatten på ryggen, inte en tillstymmelse till fukt på andra sidan torrdräkten. Däremot är extrakjolen inte lika tät som torrdräkten, där kom det fukt, men materialet ser också annorlunda ut.

--- Mats ---

förstår inte hur ni vågar köra era dyra paddelplagg i maskin... Själv har jag alltid handtvättat i Nikwax eller motsvarande och med tanke på prislappen på plaggen så tycker jag ju det är värt det besväret

Jag har aldrig maskintvättat förr, tvättar efter varje använding utan maskin. Men det syntes på dräkten att den behövde något, och jag trodde nikwax och maskin var bästa lösningen, och trots magont hoppas jag fortfarande på det.

-- -Mats ---

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har aldrig maskintvättat förr, tvättar efter varje använding utan maskin. Men det syntes på dräkten att den behövde något, och jag trodde nikwax och maskin var bästa lösningen, och trots magont hoppas jag fortfarande på det.

-- -Mats ---

Nu känns det bättre. Var ut ikväll igen med liknande övningar (ligga i vattnet på sidan, hänga under kajaken och göra t-räddning, roll, ...). Det var kallare idag ute, och lika varmt i vattnet som innan (18 i luften i starten, 16 på kvällen, 16 i vattnet). Valde med flit att kyla ner lite innan jag stängde torrdräkten.

Jag var inte helt torr på överkroppen, dock som sist på benen. Men jag var nästan torrpå överkroppen, till övervägande delen torr. Så eriks kondenseringsteori verkar vara rätt. Tack och lov.

--- Mats ---

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips