ang Motorisering
Ingvar har lekt mycket med olika varianter. Dels av nyfikenhet och dels pga utveckling av olika skrovformer/fartprover.
Han har monterat motorfästen på kajaker/cannadicker, byggt akterspeglar och steglister samt hydrofoilvingar och många andra hyss tex skjutande proppar monterade på fd grästrimmer.
Jag har varit tämligen less på att han lämnar alla lekprojekt om kring sig och kanske du vill vara snäll och befria mig från någon av dem bland annat en YooAkim med akterspegel och steglister som går som ett skollat olla.
I vilket fall som hällst så har gubben byggt upp en rik erfarenhets bank som du kanske kan mjölka honom på via telefon om intresset fins.
Och vissst har även jag att litte nytta och nöje av hans påhitt. När mina syskon och jag var lite mindre så hängde vi med på långfärd i familjens gamla Akka med hjälp av en liten 1Hp utombordsmotor som var fäst vid sidan av pråmen. Hörseln är nog delvis fördärvad tack vare den förb... motorn men kul var det och minnena har ljusnat med åren. Om vi inte haft tillgång till motorn så hadde jag i alla fall inte orkat hänga med pappa på tur. Även jag med mina ungar har kört runt lite med den tidigare nämnda Yocken. Den drar ju knappt någon soppa och det är ju bara att skita i att studera sjökort. Full gas gäller och skulle det dyka upp en sten så är det ju bara att tippa upp skruven illa kvickt, men lite väta får man tåla då det stänker en del.
/Kåre