Har en ide, någon som testat ?

Det här inlägget är kanske som att svära i kyrkan, men jag provar.

Jag har funderat på en bensinmotor till kanadensaren, vet att det finns sådana små lätta grejor, kanske vanligare på andra sidan Atlanten.
Hittade en på Borensbergs båtmuseum, men den var inte till salu.
Har sedan funderat på de numera utvecklade elmotorerna som finns till fiskejollar o sånt.
De verkar ha lång drifttid o så.
Kan man inte montera en på sidan om kanoten, och ha den till de långa transportsträckorna o glida fram nästintill ljudlöst.
Kanske går att montera på en kajak med, o koppla in när det jävlas med motvind o så, ungefär som de gamla hjälpmotorerna som fanns förr på cyklar ? Ladda i hamnarna utmed kusten tänkte jag då.
Är det någon som vet om någon provat det ?

Bilagor

• kanotmotor.jpg
    kanotmotor.jpg
    102.5 KB · Visningar: 3,154
Finns massor med idéer på nätet, jag har funderingr på att göra nåt sånt här till brorsans Ally.

Bilagor

• power_paddle.jpg
    power_paddle.jpg
    53.9 KB · Visningar: 6,631

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har sett en sådan i en tidning, kanske 1991-1992. Det var första generationens (tror jag?) elektriska trollingmotorer, så det var nog inte mycket till fart de fick ut, men visst går det.

Jag tycker du ska prova och lägga upp en massa bilder :)

Edit: Varför nöja sig med en elmotor, när Top Gear banat vägen: http://au.youtube.com/watch?v=NwwG6IvlyEw

Modellflygmotor!

Jag höll på med modellflyg för några år sedan och har en galen idé om att använda en modellflygmotor som framdrivning. En 23ccm metanol/nitrometan-driven 2-takts-motor med en 18tums-propeller ger 7kp statisk dragkraft och ska enligt VKVs hemsida skrämma upp en VKV Elite i minst 7 knop!!

Det är mest en kul grej och har förstås inget praktiskt användningsområde. Dels finns det en i högsta grad relevant säkerhetsaspekt i sammanhanget (det är i det närmaste livsfarligt), och så väsnas det, ryker och skitar ner. Jag har ingen direkt idé om hur man ska fästa gondol-anordningen på däcket heller. Jag skulle tror att det kan bli rätt många "views" på You-tube om jag skulle få tummen ur någon gång.

som sagt, "Dont try this at home!"

/Jonas

En luftpropeller ska flytta betydligt mer volym jämfört med en båtpropeller som ska flytta mer massa. Tror inte det blir särskilt bra effekt att använda "fel" propeller!?

/Peter

En luftpropeller ska flytta betydligt mer volym jämfört med en båtpropeller som ska flytta mer massa. Tror inte det blir särskilt bra effekt att använda "fel" propeller!?

/Peter

Flygmotorn utvecklar 3.5hk i effekt vid användbart varvtal och 7kg dragkraft är uppmätta fakta. Men du har nog rätt i att en båtmotor med "rätt" propeller med identisk effekt är effektivare och ger mer drag per hästkraft så att säga.

Det här inlägget är kanske som att svära i kyrkan, men jag provar.

Jag har funderat på en bensinmotor till kanadensaren, vet att det finns sådana små lätta grejor, kanske vanligare på andra sidan Atlanten.
Hittade en på Borensbergs båtmuseum, men den var inte till salu.
Har sedan funderat på de numera utvecklade elmotorerna som finns till fiskejollar o sånt.
De verkar ha lång drifttid o så.
Kan man inte montera en på sidan om kanoten, och ha den till de långa transportsträckorna o glida fram nästintill ljudlöst.
Kanske går att montera på en kajak med, o koppla in när det jävlas med motvind o så, ungefär som de gamla hjälpmotorerna som fanns förr på cyklar ? Ladda i hamnarna utmed kusten tänkte jag då.
Är det någon som vet om någon provat det ?

Du måste naturligtvis komplettera med en Wii-fjärrkontroll för styrningen.
http://www.engadget.com/2008/07/29/wii-nunchuck-braves-the-outdoors-to-steer-electric-canoe/
High tech när den är som bäst! :)

/Peter

Ingen vidare fart.

Barnen har en relativt kraftig elmotor till sin jolle, den ser ut att gå rätt snabbt när de kör omkring
och leker. I somras ville en av grabbarna att vi skulle sätta den på vår K-2 Anita, han trodde den skulle gå jättesnabbt då.
Jag lastade i batteriet i sittbrunnen och höll motorn i händerna och gasade försiktigt upp till högsta farten.
Det blev en klar besvikelse, det gick inte alls särskilt fort,man paddlar betydligt fortare även när man slöpaddlar.
Jag tror inte det är värt mecket och den extra vikten.

Bensinmotor skulle ju förstöra hela meningen med en kanot.

/Pär

Träffade faktiskt en man (tysk) som kom i en välpackad canadensare med en liten hjälpmotor bak.
Han tyckte han blivit för gammal för att paddla, sa han (50)...

Jag gjorde utriggare av cellplastmarksivor till en kandensare. balkarna formlimmade jag och fästet dem med klämmor i relingen. Ekipaget utrustades sedan med en elutombodare. Det fungerade sedan tyst och bra för trolling. Utriggarna ville kanotägaren ha för att hans kropp har rätt hög tyngdpunkt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips